Tvättstugan och städning

Idag gick jag upp 06.30 för att ha tvättstugan i några timmar. Är alldeles strax klar! Har även städat lägenheten, bäddat rent och ätit en god frukost.
Resten av dagen ska jag ta en långpromenad, träna lite, läsa ut en bok och avsluta två av de tre första tentauppgifterna i Astrid Lindgrens författarskap och Fantasylitteratur.

Imorgon kommer mina underbara vänner hem från en resa! Det blir ett litet, sent midsommarfirande när de väl är på plats. Ska bli riktigt mysigt, och det är inte bara Natalia och Jonas som återvänder - de har även TP med sig! :-)

Och förresten - hade en riktigt mysig dag igår med min barndomsvän Elin! Vi fikade på Waynes och efter att vi skiljts åt och jag handlat mat på Bergvik sågs vi igen runt åtta och tittade på hennes lillebrors fotbollsmatch. Honom hade jag inte sett på sju år, sen senaste gången deras och min familj firade nyår tillsammans. Fick även träffa hennes föräldrar igen igår! Jättemysig dag! :-)

Gothenburg with Natalia - part 2

Gothenburg with Natalia - part 1

14:e juni

Vaknade runt nio i morse. Har sedan dess delvis pluggat, delvis varit ute en sväng och handlat frukost och är nu hemma medan åskan går och njuter av en lugn dag med Desperate Housewives.

De senaste två dagarna har varit underbara! I onsdags morse åkte jag och Natalia till Göteborg, gick på Liseberg hela eftermiddagen och kvällen, sprang in i en annan utbytesstudent från Natalias korridor - Laura, från Finland. Vad är oddsen?!
Torsdagen spenderade vi i centrala Göteborg, gick på stadsmuseet och lite sightseeing på avenyn, hard rock café och Park Avenue.

Bilder från Göteborg och Liseberg kommer! :-)

Today I'm just having a calm day in my flat with some studies and some episodes of desperate housewives.
The last few days were great! Me and Natalia took the train to Gothenburg Wednesday morning and spent an entire day at the amusement park Liseberg. In the evening we had dinner with my dad and Krister and Thursday we spent in the center having sushi, whet to the city museum and did some sightseeing :-) I'm gonna show you some pictures in a few days.

Sommarkurser

Godmorgon!

Gårdagen blev en lugn dag med film, kaffe och en promenad tillsammans med Gustaf. Skönt med en "varva-ner-dag" efter en festlig lördag.

Idag ska jag iväg en sväng till universitetet för att delvis hämta ut en hemtenta, delvis skriva ut diverse papper och egengjorda scheman inför sommarkurserna, för att sedan hämta cykeln på Campus och cykla till stan och bibblan för att låna den skönlitteratur jag behöver för båda sommarkurserna.
I sommar ska jag läsa Astrid Lindgrens författarskap 7,5 hp samt Fantasylitteratur 7,5 hp. Båda ska bli riktigt spännande att läsa! Kommer bli en hel del läsning, men det brukar jag å andra sidan alltid sysselsätta mig med på somrarna ändå så.. :)

Bergamo, Brno och Praha del 2

När bröllopet väl var över och vi hade kommit till Prag, till hans bostad, bytte vi om och drog sedan ut för att möta upp en av hans tjejkompisar som jag för övrigt träffat tidigare då hon var på besök i Sverige. Vi möttes på Popocafepetl där vi drack Long Island Ice Tea. Efter några timmar på Popocafepetl gick vi en runda i centrala Prag, bland alla gamla byggnader, och min pojk guidade mig runt bland byggnaderna och berättade historier om de olika husen, muséerna och kyrkorna vi såg.
Det vackraste och bästa jag vet med Prag, hittills, är utsikten man får över hela, i alla fall centrala, Prag från Prague Castle! Vi gick upp till toppen av kullen/berget, ställde oss i närheten av Prague Castle och Prague Cathedral och tittade ut över Prag nattetid, då alla lampor och ljus är tända. Underbart, och obeskrivligt! Jag tog tyvärr ingen bild av Prag från utsikten vi hade vid presidentbostaden etc. för jag trodde ändå inte bilderna skulle göra utsikten rättvisa.. Däremot gick vi upp dagen efter, dagtid, och tittade på utsikten igen - och bilder från Prague Castle och utsikten dagtid har jag! :) Vi gick även en rundvandring i katedralen och på smågatorna och bland de gamla husen innanför katedralen och Prague Castle när vi ändå var där. Vi körde utan guide då min pojk varit där x antal gånger, så har var som min personliga guide. Skönt att slippa guidad tur med "riktig" guide, och samtidigt spännande att se hur mycket han kunde om sin egna historia.

The most beautiful thing in Prague is the view from Prague Castle, where you can stand and watch almost all of Prague - at least the central parts of Prague. We went up to Prague Castle at night to have a look at the view. Didn't take any pictures though, but never mind - the pictures wouldn't have made the view justice.. But here are at least some pictures from Prague Castle View during day time. Almost as amazing as it was during the night before.

The amazing view over Prague I meantioned earlier!

The Cathedral!

Walking around among all the old buildings and houses behind the Cathedral.

In these small buildnings/houses the knights used to live.

Stuff from a former torture chamber.

Beautiful Praha! <3

Milkshakes at Coffee Factory in one of the malls in Prague - and ofc, smoking inside is aloud.

At the airport, on our way back to Arlanda and Sweden.

Watching all these pictures again (and these are only like one third of all the pictures I have from Prague) makes me wanna go back - now!

Gått milen

Kom nyss hem efter en promenad - milen! :D Gick via ICA på vägen hem och handlade lite go brunchmat, så har precis ätit en stor brunch med ägg, bacon och turkisk yoghurt med bär och kokos! Ska nu ta en dusch innan jag ska iväg till Campus för att träffa Artur och säga hejdå innan han åker hem..

Har precis beställt hem den litteratur som jag behöver för mina två sommarkurser vid Linnéuniversitetet - båda kurserna är på heldistans. Jag ska läsa "Astrid Lindgrens författarskap" och "Fantasylitteratur", två 7,5 hp-kurser. Ska bli riktigt spännande! Kommer bli en hel del läsning av gamla och nya sagor i sommar! :)

Imorgon har jag tvättid, och på kvällen vankas det lite klassfest. Förutom det har jag inga planer än för morgondagen, vilket är VÄLDIGT skönt! Underbara "sommarlov"! :D

7:e juni

Godmorgon!

Det är med blandade känslor jag går upp idag, då min kanadensare Simon åkte mot Stockholm i morse för att flyga hem till Kanada efter ett halvår i Sverige, och att min polack Artur också åker hem idag, i natt, efter även för honom ett halvår i Sverige. Det suger rätt rejält, men samtidigt är jag glad att jag har få så många nya vänner, som dessa killar - en vän i Kanada och en i Polen, och självklart tänker jag någon gång i framtiden åka och hälsa på de båda. Och den dag jag åker över Atlanten har Simon lovat mig sightseeing i Toronto, Kingston och NYC! :D Men tills resorna till mina vänner blir av kommer jag sakna dem på avstånd - men tur ändå att Skype, Facebook, Viber etc finns!

Gårdagen spenderades först hos grannen, då jag vaknade upp där. Vi drack vårt kända morgonkaffe tillsammans och kollade TV4 nyheterna där en barnkör sjöng in nationaldagen med nationalsången. Båda satt vi med gåshud.. Vet inte riktigt varför. Efter frukosten drog jag ut på en promenad som ganska snabbt övergick i en löprunda - jag tyckte promenaden gick för långsamt, och i ett område där jag gått regelbundet i näst intill ett år, där man verkligen kan terrängen - det blir ganska tråkigt i längden.. Efter promenaden/löprundan la vi oss i solen nån timma innan jag mötte upp Simon på Campus och åkte ner mot stan. Vi satt hos mig i några timmar å tjötade, innan jag var tvungen att bryta för att möta upp Gustaf som planerat och köra vin-, film- och snackiskväll. Jag sa hejdå till Simon och jag och Gustaf gick till affären å köpte ost, kex, ölkorv och oliver, som vi sedan åt under sex timmars konstant snack! :) Vi avslutade med ett avsnitt Sons of Anarchy innan han drog sig hemåt - vid 03.30!! Bra kväll - med båda grabbarna! :)

Idag är planen att hämta ut senaste hemtentan, gå en promenad, hämta cykeln på Campus samt att ha en sista fika/kaffe med Artur, tillsammans med Natalia, då Artur åker hem i natt. Det är väldigt blandade känslor att säga hejdå på obestämd tid... När ses vi igen? Var kommer vi ses? Däremot vet jag ATT vi kommer att ses igen, och att jag kan åka till Polen och hälsa på om jag vill - eller till Kanada! Och det är bara två av de många ställen jag lärt känna nya människor ifrån.. :D Trots jobbiga, tunga uppbrott och hejdå på obestämd framtid, ger det så mycket mer ändå att få nya vänner från olika delar av världen! :) <3

Så, först: promenad!

(H)järnkoll

Idag var jag på ett möte med (H)järnkoll. Jag fick en massa material, en bok, ännu en tygkasse och en kampanj-tisha. Vi pratade lite kort om mina erfarenheter och vad de arbetar med och vad de gör på (H)järnkoll. Jag fick också veta att de en gång i månaden har möten med ambassadörerna för föreningen, de som jobbar mer administrativt med föreningen och övriga intresserade och engagerade - där kommer jag in i bilden. Nästa möte är om bara några veckor och jag ser verkligen fram emot det! :-) Det gav mig så mycket energi idag att gå dit, att få bekräftat, ytterligare, att jag inte är ensam - även om jag är väl medveten om det är det skönt att verkligen få det svart på vitt.

Efter mötet kollade jag bankkontot och såg att skatteåterbäringen har kommit - toppen! Gick å handlade lite mat, och nu sitter jag hemma hos min "granne" (vi bodde tidigare grannar, i den bostad jag först fick när jag flyttade hit till Karlstad). Vi slökollar på tv, ska väl sova strax.. :-)

Imorgon väntar en eftermiddagskaffe med min kanadensare Simon innan en välbehövlig vin- och småpratskväll med Gustaf.

Nu säger jag godnatt!

5:e juni

GUD vad underbart det är att vara igång med bloggen igen - och hur kul är det inte att sitta och pilla med designen?! Vad tycker ni om den nya, simpla, uppdaterande designen? :) Jag är i alla fall nöjd! Alltid lika kul att expermientera sig fram.. :)

Idag ska jag på ett möte med (H)järnkoll vid 15.00, för övrigt har jag inte planer! Ingen aning hur lång tid mötet tar dock.. Men det märks! :)

Uppdaterar senare - så ska ni få fler bilder från min Prag-resa! :D

Bergamo, Brno och Praha del 1

Ni kommer få mina senaste månader i lite oordning - jag kör den enkla vägen för mig dock i att berätta alltsammans. Jag träffade i december/januari-skiftet en utbytesstudent från Prag, Tjeckien och vi började umgås. Vi åkte skridskor, jag var med när han lagade sin telefon (vilket ni kan läsa om i tidigare inlägg här på bloggen) och vi festade en del tillsammans, både på Campus men även på Karlstads uteställen! :) Någon gång i början av april blev vi tillsammans och kort därefter bokade jag en resa till Brno och Prag, då han bjöd med mig som sin date till hans brors bröllop! :D Då vi inte var ute i särskilt god tid med biljetterna, och då jag valde att flyga med RyanAir som var billigaste alternativet, var jag tvungen att flyga via Bergamo, Milano, och övernatta där.
Jag åkte från Göteborg den 25:e april, landade på kvällen på Bergamo flygplats och tog en taxi till hotellet (och bara taxiresan är en historia i sig, men den är inte så relevant mitt i denna historia). Dagen därpå, fredagen den 26:e april, tog jag en taxi till flygplatsen från hotell Grand Hotel del Parco (riktigt bra hotell by the way!) och flyget gick mot Brno, Tjeckien, på eftermiddagen. Väl i Brno möttes jag av pojkvännen och vi åkte till brudens fars hus, då de festar till det dagen innan bröllopet. Nervös som jag var, då jag skulle få träffa mer eller mindre hela tjocka TJECKISKA släkten på en å samma gång, tog jag mer än gärna emot öl, shots och en underbar gulasch som brudens far serverade. För mig gjorde det INGENTING att de festade dagen innan! Lite senare samma kväll åkte vi till hotellet/herrgården där vi alla skulle bo, och där festen efter bröllopet dagen därpå skulle äga rum.

Hotellet i Bergamo, Milano. Riktigt bra! Rekommenderas!

Herrgården utanför Brno där majoriteten övernattade i två nätter i och med bröllopet, och där själva bröllopsfesten hölls för min pojkväns bror och hans fru.

På bröllopsdagen på "förfesten" innan själva cermonin då det dracks och åts, klädde man även bilarna i fina band - först brudens och brudgummens bilar, sedan resterande gästers bilar också - och mot cermonin åkte vi i led, med bruden sist i ledet, och alla hängde på tutorna för att säga "här kommer en blivande brud"! Vilken upplevelse säger jag bara - tjeckiskt bröllop! Det är inte var dag!

Även brudens fars hus var pyntat lagom till förfesten dagen innan och förfesten på D-dagen innan cermonin.

Väl tillbaka på herrgården, strax innan själva bröllopsfesten med trerätters, gott att dricka, och efter det musik, bröllopsvalsen och massa lekar och annat skoj! Jag har aldrig mött så öppna och härliga människor - och ca hälften av dem kunde jag inte ens tala med då många av dem pratade knaglig engelska, eller ingen engelska alls. Men det gjorde INGENTING - kände mig så välkommen, och pojkvännen översatte många gånger för mig, och jag fick det bekräftat flertalet gånger att de accepterade och gillade mig! :)

Dagen efter bröllopet satte vi oss (pojkvännen, jag, hans styvpappa och hans mamma) i bilen från Brno och bröllopsfirandet mot Prag! Här har vi stannat halvvägs till Prag för lite tjeckisk mat - Svíčková!

En present jag tog med mig från Sverige - en till brudparet och en till hans mamma! "Ta med något typiskt svenskt", och vad kan vara mer typiskt svenskt än smörknivar i trä och osthyvlar? ;)

Väl framme i Prag - på väg från hans bostad mot centrum för att gå ut och dricka drinkar med en av hans bästa tjejkompisar, som jag för övrigt lärde känna då hon var på besök i Sverige :)

Charles Bridge at night! Min pojkvän, Honza, berättade för övrigt att här besegrade tjeckerna svenskarna, precis i början på denna bro. Spännande! Han var så duktig på sitt lands historia, och han kunde berätta det mesta för mig om alla byggnader och broar och andra vackra och välbevarade ting och statyer vi såg. Fantastiskt ändå att hjärtat av Prag, de mest centrala delarna, klarade sig så pass bra under kriget.

4:e juni - två månaders paus

Jag kan inte fatta att det är två månader exakt idag sedan jag bloggade senast!!! Jag kan inte dra mig till minnes när jag senast hade ett sånt stort blogguppehåll, och jag har inte haft det pga bloggtorka eller liknande.. Jag har bara haft fullt upp med livet som det är för en student, så bloggen har inte direkt varit prio ett. Det hoppas jag ni förstår :)

Jag tror min blogg inom en snar framtid, med kommande uppdateringar och historier jag har att berätta för er om mina senaste månader, kommer ta en ny vändning. Jag har tidigare bloggat lite lätt om personliga favoriter inom budget fashion, visat er min vardag och mina solsemestrar med familj i bilder och uppdaterat allmänt om hur mitt liv som student ser ut - men jag har ett helt nytt liv nu, fortfarande student, men med helt nya erfarenheter och helt nya vänner! Jag börjar bli allt mer internationaliserad, umgås mestadels med utbytesstudenterna och trivs bra med det! :D

Jag börjar så här, med det här inlägget. Bloggdesignen behövs uppdateras lite, då jag vill känna till max att jag får en nystart här i bloggvärlden - och ni ska självklart få en bildbomb inom kort från min resa i Bergamo/Milano, Brno (i Tjeckien) och Prag! En underbar resa, underbara städer och nya erfarenheter såklart!