Bergamo, Brno och Praha del 1

Ni kommer få mina senaste månader i lite oordning - jag kör den enkla vägen för mig dock i att berätta alltsammans. Jag träffade i december/januari-skiftet en utbytesstudent från Prag, Tjeckien och vi började umgås. Vi åkte skridskor, jag var med när han lagade sin telefon (vilket ni kan läsa om i tidigare inlägg här på bloggen) och vi festade en del tillsammans, både på Campus men även på Karlstads uteställen! :) Någon gång i början av april blev vi tillsammans och kort därefter bokade jag en resa till Brno och Prag, då han bjöd med mig som sin date till hans brors bröllop! :D Då vi inte var ute i särskilt god tid med biljetterna, och då jag valde att flyga med RyanAir som var billigaste alternativet, var jag tvungen att flyga via Bergamo, Milano, och övernatta där.
Jag åkte från Göteborg den 25:e april, landade på kvällen på Bergamo flygplats och tog en taxi till hotellet (och bara taxiresan är en historia i sig, men den är inte så relevant mitt i denna historia). Dagen därpå, fredagen den 26:e april, tog jag en taxi till flygplatsen från hotell Grand Hotel del Parco (riktigt bra hotell by the way!) och flyget gick mot Brno, Tjeckien, på eftermiddagen. Väl i Brno möttes jag av pojkvännen och vi åkte till brudens fars hus, då de festar till det dagen innan bröllopet. Nervös som jag var, då jag skulle få träffa mer eller mindre hela tjocka TJECKISKA släkten på en å samma gång, tog jag mer än gärna emot öl, shots och en underbar gulasch som brudens far serverade. För mig gjorde det INGENTING att de festade dagen innan! Lite senare samma kväll åkte vi till hotellet/herrgården där vi alla skulle bo, och där festen efter bröllopet dagen därpå skulle äga rum.




Hotellet i Bergamo, Milano. Riktigt bra! Rekommenderas!


Herrgården utanför Brno där majoriteten övernattade i två nätter i och med bröllopet, och där själva bröllopsfesten hölls för min pojkväns bror och hans fru.


På bröllopsdagen på "förfesten" innan själva cermonin då det dracks och åts, klädde man även bilarna i fina band - först brudens och brudgummens bilar, sedan resterande gästers bilar också - och mot cermonin åkte vi i led, med bruden sist i ledet, och alla hängde på tutorna för att säga "här kommer en blivande brud"! Vilken upplevelse säger jag bara - tjeckiskt bröllop! Det är inte var dag!


Även brudens fars hus var pyntat lagom till förfesten dagen innan och förfesten på D-dagen innan cermonin.




Väl tillbaka på herrgården, strax innan själva bröllopsfesten med trerätters, gott att dricka, och efter det musik, bröllopsvalsen och massa lekar och annat skoj! Jag har aldrig mött så öppna och härliga människor - och ca hälften av dem kunde jag inte ens tala med då många av dem pratade knaglig engelska, eller ingen engelska alls. Men det gjorde INGENTING - kände mig så välkommen, och pojkvännen översatte många gånger för mig, och jag fick det bekräftat flertalet gånger att de accepterade och gillade mig! :)


Dagen efter bröllopet satte vi oss (pojkvännen, jag, hans styvpappa och hans mamma) i bilen från Brno och bröllopsfirandet mot Prag! Här har vi stannat halvvägs till Prag för lite tjeckisk mat - Svíčková!


En present jag tog med mig från Sverige - en till brudparet och en till hans mamma! "Ta med något typiskt svenskt", och vad kan vara mer typiskt svenskt än smörknivar i trä och osthyvlar? ;)


Väl framme i Prag - på väg från hans bostad mot centrum för att gå ut och dricka drinkar med en av hans bästa tjejkompisar, som jag för övrigt lärde känna då hon var på besök i Sverige :)


Charles Bridge at night! Min pojkvän, Honza, berättade för övrigt att här besegrade tjeckerna svenskarna, precis i början på denna bro. Spännande! Han var så duktig på sitt lands historia, och han kunde berätta det mesta för mig om alla byggnader och broar och andra vackra och välbevarade ting och statyer vi såg. Fantastiskt ändå att hjärtat av Prag, de mest centrala delarna, klarade sig så pass bra under kriget.


COMMENTS
Anna Lovisa säger:

hdej

2013-06-04 | 11:50:59
http://alovisa.blogg.se/




Before you post your comment:
- I made this design by myself. I started with one of the basic designs available.
- All the photos in my blog are my own.
- I'm not making blog designs for others - but feel free to ask me questions about making blog designs, and I will try to help you.
...and no spam, please!



Name:


E-mail:


URL/Blog:


Comment: