Framtidsfilosoferar

Studierna är igång och förmodligen har jag nu fått avin till posten för att hämta ut mina böcker. Det tar ju sin tid att först beställa böckerna i Sverige till min mammas adress, för henne att få dem och sedan skicka dem vidare till mig i Prag, men snart så har jag litteraturen! :) Kursansvarig är informerad om att jag bor utomlands och därför får böckerna lite senare än tänkt - plus att jag är sent antagen, så att en uppgift inte är inlämnad i tid (en uppg. skulle in redan vecka 2 i kursen) sa hon var helt okej. Vi är faktiskt många på distanskursen utbildningssociologi som är antagna både sent samt bor utomlands. Jag har fått kontakt via distanskursen med en tjej som studerar i Luxemburg, en annan som bor och pluggar från Bangkok. Spännande med fler spridda själar från Sverige i världen! Har även fått kontakt med en svensk tjej som precis flyttat ner till Prag. Hon är på utbytestermin och ska studera här, så vi ska försöka mötas upp när vi båda finner tid samtidigt. Kul att snart få prata lite svenska igen här i Prag. Det blir ju mest engelska nu för min del, på jobbet, hemma med sambon och med vännerna. Jag har en väldigt fin vän som är svensk men som nyligen flyttat från Prag, sen har jag en norsk vän som fortfarande bor kvar - så där får jag i alla fall prata svenska! Det är ju inte så att jag tappar språket, men engelskan ligger nu närmast till hands i huvudet. Väldigt tacksamt att i alla fall studera på svenska, men att skriva och läsa sitt eget språk är inte detsamma som att prata. Sitt modersmål glömmer man aldrig, men ju mindre man använder det desto svårare blir det att nå vissa ord och uttryck när engelskan tränger sig på allt mer. Jag tänker på engelska, skriver shoppinglistor på engelska, anteckningar osv. Det gör jag även för att underlätta om jag skrivit en shoppinglista och måste överlåta den till min sambo om jag inte har tid att handla - även om han kan lite svenska vid det här laget :)

Snart är min tid på Hard Rock över för den här gången. Vi får halvårskontrakt och mitt går ut i slutet av oktober. Eftersom jag måste hem till Sverige i mitten av januari för att läsa sista terminen på kandidatexamen i Karlstad får jag inget förlängt kontrakt, men jag är mer än välkommen tillbaka när studierna i Karlstad är avklarade - för då drar jag tillbaka hit! :)
Men småjobb får jag alltid tag i - för ett tag sen fick jag via min sambos jobb vara med och servera champagne och välkomstdrink på Prags slott när det var Elite Model Look Czech/Slovakia, och efteråt gick vi på efterfesten på en roof top bar som heter Duplex. En ganska påkostad bar/club i jämförelse med övriga ställen att gå ut på här i Prag, men sen har ju Duplex takvåningen mitt i centrala Prag med utsikt över hela Vaclavske namesti.

Igår fick jag ett sånt där småjobb igen - det var ett event på min sambos arbetsplats där jag arbetade som busser/runner och plockade glas och tog drinkbeställningar medan ett stängt event pågick. Kände faktiskt igen några människor från Prague Pride Opening Ceremony som jag och min sambo gick på i augusti. Det känns väldigt kul att det går bra för min kärlek, att han trivs med sitt jobb och det är alltid lika roligt att få gå med som hans dejt på olika event och fester. Det blir såklart en del networking för hans del, men det är ju ingenting som jag inte kan delta i så --- jag trivs! :)

Åh, vad jag älskar den här staden!!! Jag är så glad i allt här - maten, staden, språket, min kärlek och mina vänner. Det känns tungt att tänka på framtiden - att jag måste tillbaka till Sverige en tid. Men å andra sidan vet jag att efter några förhoppningsvis snabba månader i Karlstad återvänder hit till Prag. Jag forskar just nu i masterutbildningar på distans. Jag vill studera master, och allra helst via ett svenskt universitet. I Sverige kan jag med den profession jag utbildar mig i få en masterutbildning på 60 hp, alltså ett års heltidsstudier. Här i Tjeckien och Prag är det oftast 2 års heltidsstudier för masterstudier. Jag hoppas jag kan hitta något - eller så får jag avvakta med en master till dess att jag faktiskt bor i Sverige. Det är ingen brådska med någonting egentligen - jag har snart min kandidatexamen och jag kommer vara nyss fyllda 24 år när jag tar examen. Jag har gott om tid på mig att fundera på framtiden - master, eller jobba ett tag, resa... :) Jag ser mycket fram emot den dagen vi bildar familj, jag och min kärlek. Men det är mycket jag också vill göra innan! Vi pratar mycket om framtiden.. och att vi vill ha så mycket som möjligt gjort innan. Vi vill inte ha känslan över oss att ''varför gjorde vi inte det där INNAN ---'' osv. Det är mycket man kan göra även när man har familj, men prioriteringarna och resurserna ändras ju såklart i och med familjebildande. Vi vill ha äventyr, hoppa tandem skydive igen och kanske till och med ta certifikat i just skydiving(!) Vi vill resa och vi är båda sugna på Indonesien, Malysia och Filippinerna.. Det är ställen jag vill se innan jag skaffar familj.

Jag är nästan för nyfiken på livet just nu! Men det är väl så det ska vara - 23 år, bor utomlands och planerar för framtiden. Det är underbart att ha någon att planera framtiden med - det gör att jag vill (och vågar) mer! Jag är egentligen ingen stor räddhare som jag var förr. Vissa saker har jag fortfarande stor respekt för - som vatten. Jag kan inte se mig själv dyka inom en snar framtid.. Men det är mycket jag aldrig trodde jag skulle vilja och våga, som jag nu längtar efter att få göra! Kärlek är en häftig boost för jaget!

XX

COMMENTS




Before you post your comment:
- I made this design by myself. I started with one of the basic designs available.
- All the photos in my blog are my own.
- I'm not making blog designs for others - but feel free to ask me questions about making blog designs, and I will try to help you.
...and no spam, please!



Name:


E-mail:


URL/Blog:


Comment: