10th of September

Snart har det gått två månader sedan mitt senaste inlägg. Det är som sagt full rulle mer eller mindre hela tiden här nere i Prag! Det är jobb och studier, vänner, min kärlek och allt däremellan! Sommarkursen är avklarad och jag är godkänd. Nu har hösten kickat igång och jag läser just nu Utbildningssociologi (30 hp) via Uppsala universitet. Trivs bra med kurs och litteratur hittills - även om jag inväntar större delen av litteraturen fortfarande. Det är väl enda nackdelen med att läsa distans från utlandet - att det tar några extra dagar att få den beställda litteraturen. Böckerna är i alla fall på väg! För nuet får jag nöja mig med att läsa de artiklar som hör till delkursen och kommande tentamen. En inlämningsuppgift ska in på fredag, men vi är några som fått förlängd deadline, antingen pga. sen antagning och därmed sen beställning av böcker, eller som i mitt fall (och även för ännu en tjej som läser som jag gör, från utlandet) att även om man blivit antagen i någorlunda tid så tar frakten extra lång tid för oss utlandssvenskar. Men kursen är igång och jag känner att jag är med på vad föreläsningarna handlar om! En hel del påminner mig om första terminen på Arbetsvetenskap A där vi läste om Foucault, Marx och Weber - personer som tas upp även nu under introduktionskursen "utbildningssociologins grunder".

Jobbar på gör jag som vanligt - deltid, vilket passar mig utmärkt som heltidsstudent. I somras jobbade jag aningen mer än jag gör under terminerna, men då läste jag också bara halvtid och en ynka sommarkurs.

På lördag händer något riktigt roligt - jag och min kärlek ska hoppa tandem skydiving! Vi fick inte semestern att sammanfalla under sensommaren/början av hösten nu, och vi ser ingen idé i att boka någon semester nu under hösten då vi båda jobbar och pluggar. Det blir för mycket för oss. Så jag kom på idén om att överraska honom med tandem skydiving! Kom över ett bra pris, och även om han redan är medveten om vad som väntar (överraskningen höll ett dygn) så känns det bra, pirrigt! Jag vet att han drömt om att göra detta tidigare, och jag har också varit sugen på det. Å ena sidan ville jag behålla det som en överraskning fram till hoppdagen, men å andra sidan insåg jag att hur exalterad man än är inför att "i framtiden" göra det åtminstone en gång bör man nog vara lite mentalt förberedd. Många kan ju bli skakis i efterhand, till och med något dygn efteråt. Det är 4 km upp i luften man hoppar ifrån, och fallet tar ca 2 min, fick jag berättat för mig från centret där jag gjorde bokningen. Det är ett långt och snabbt fall! :)
Även om jag är en höjdrädd person gäller inte höjdrädslan de extrema höjderna (i alla fall inte på samma sätt). Jag har större problem med att stå på en stege eller en stol, än att åka t.ex. Atmosfear på Liseberg, just för att marken är lättare att relatera till vid lägre höjder. Jag säger däremot inte att det är en barnlek för mig med attraktioner som Atmosfear, eller att jag utan problem kommer hoppa ur planet på lördag - men jag tror verkligen att de höjder som ger en chansen att relatera till marken är värre, så är det i alla fall i mitt fall.

Har pluggat färdigt för dagen och hunnit med matlådor och tvätt. Ett snabbt träningspass innan jag börjar röra mig mot jobbet!

XX

COMMENTS




Before you post your comment:
- I made this design by myself. I started with one of the basic designs available.
- All the photos in my blog are my own.
- I'm not making blog designs for others - but feel free to ask me questions about making blog designs, and I will try to help you.
...and no spam, please!



Name:


E-mail:


URL/Blog:


Comment: