22nd of March

Hej å hå! Dagarna går i ett här nere! Det händer saker hela tiden, och hur mycket vi än är ute och gör saker med vänner och på tu man hand - och var för sig - så har vi fortfarande tid över till våra studier plus jobb! Hur mycket man kan krama ur tiden egentligen, och hur mycket tid jag tidigare "slängt" bort för att stilla mina nerver, att ta det lugnt mellan händelser för att varva ner. Hallå, jag är nyss fyllda 23! Jag behöver inte varva ner! Ge mig 8-9 timmars sömn, kaffe på morgonen och bra mat och motion och jag kan hålla igång nätterna långa med kaffe med vänner, fest, middag, you name it! Mitt liv är underbart - bättre än nånsin! Jag vet att det inte handlar om var man är utan vad man gör sin vardag till där man är. Men då jag har upptäckt livet på ett annat sätt här nere känns det inget vidare att tänka på att jag ska tillbaka till Sverige till hösten.. men jag vet också att jag kan göra min vardag mer intressant väl på "hemmaplan" också, fast Prag GÅR INTE att jämföra med någonting man kan uppleva i Sverige! Jag ska njuta av min tid här och hoppas komma tillbaka - om inte för att bo, för semester! :)

De senaste dagarna har bestått av en del tentaplugg, skrev en salstenta i torsdags och lämnar imorgon in hemtentamen för andra delkursen, jag har träffat vänner, fikat, vandrat omkring i Prag.. och i torsdags eftermiddag, oj oj vilken dag och kväll det blev! Jag sitter med en vän jag nyligen lärt känna. Hon är toppen! Kommer från Kazakstan men har bott i Prag i några år. Vi sitter på ett litet avskiljt, mysigt, retro ställe och dricker varsitt glas rosé och så får hon via appen Tinder kontakt med en amerikan. Säga vad man vill om appar som Tinder, men jag skulle inte kalla det en flörta-app. Jag skulle vilja kalla det en get together-app för open minded people, kringresande människor som vill möta folk från andra ställen och som har lite go i sig! Vi bjuder ditt amerikanen som har två av sina vänner med sig. Det är deras första gång i Europa och de absolut ÄLSKAR Prag! Det är även deras sista kväll, och eftersom vi alla fem klickar så himla bra tar vi dem vidare från rosé-retro-stället till Beer Museum för ölprovning. Man kan få 5 eller 10 glas á 1,5 dl, eller bara dricka en av alla de öl de har. Min kärlek kom och gjordes oss sällskap lite senare, och ett tag funderade vi faktiskt på att åka hem.. vi var båda lite möra, men vi valde ändå att stanna. Tur var väl det!
Så vi tog våra nyfunna vänner till ännu ett ställe där vi beställde in middag (jag älskar hur billigt det är här i jämförelse med svenska middagspriser, och även om det ibland inte skiljer supermycket i pris får man bra kvalitet på maten oavsett högt eller lågt pris) och drinkar. När vi satt och umgås, och medan kvällen gick, så kändes det som om vi var sex vänner som varit vänner i flera år! Fyra olika nationaliteter i samma åldrar, aldrig möts tidigare och umgås som ett gäng vänner sen barnsben! Sjukt! (Den SDare som under ett bokbord en gång sa att svenskar inte kan klicka med och känna samhörighet med andra nationaliteter - HA! Ta dig någonstans!)
Det sista stället vi tog dem till var Harley's. En pub/nattklubb i rökig miljö, bra musik, billigt att dricka och skön atmosfär - och amerikanerna älskade det!

När vi européer (långt ifrån alla såklart) drömmer den amerikanska drömmen om att korsa Atlanten och tjäna kosing på andra sidan, drömmer amerikanerna om det fria Europa. Fritt som i frihet, fritt som i fritänkande - och i hur alla våra olika nationaliteter, språk, kulturer, religioner inte drar oss isär så mycket som de kanske kan tänkas göra.. Vi har så många språk, olika kulturer etc. här i Europa, och ändå sitter vi där, Kazakstan, Tjeckien, Sverige och USA och bara har det gött tillsammans! Och samma visa är det när jag umgås med mina andra vänner här i Prag (eller med mina älskade utbytesstudenter): Kroatien, Skottland, Turkiet, Frankrike, Serbien.. You name it! Vi är väldigt olika kulturmässigt i vissa fall, eller att våra språk inte har några uttryck eller ord gemensamt - men vad gör väl det, när alla kan förenas i engelskan, och vad gör väl det när vi alla gillar samma musik, gillar att umgås?

Ikväll har jag en lugn kväll. Lagade en grym köttsfärssås tidigare - min kärlek gav mig beröm, och det var nog den första köttfärssås jag gjort faktiskt.. Matlagning börjar ändå bli min grej! :) Men jag är fortfarande allra bäst på att göra pannkakor när det kommer till matlagning. Mina framtida barn kommer älska mig! Vilken unge älskar inte pannkakor?!

Snart får jag besök här i Prag av lite familj! I april! Ser jag så mycket fram emot!

En bildbomb är på väg. Dels på mina skor och blusen som jag fick av min kärlek i födelsedagspresent. Dock bytte vi blusen mot en annan för den blus jag fick var i fel storlek, och blusen fanns inte i min storlek i butik.. Knepiga storlekar dock - jag behövde MINST Large! Avskyr hur storlekarna ska bli så små.. Inte för att jag bryr mig om det står S eller XL i ett plagg jag bär, men om JAG ska ha storlek L, hur går det då för dem som är lite större?? För de kurvigare människorna?

Hur som helst - blusen jag fick istället var toppen den med! Ska se om jag kan rota fram en bild på den med! ::)

XX

COMMENTS




Before you post your comment:
- I made this design by myself. I started with one of the basic designs available.
- All the photos in my blog are my own.
- I'm not making blog designs for others - but feel free to ask me questions about making blog designs, and I will try to help you.
...and no spam, please!



Name:


E-mail:


URL/Blog:


Comment: