Celebration day

Igår hade vi en liten "celebration day". En av anledningarna ger jag er när allting är helt och fullt ordnat; den andra anledningen till vårt firande är vår årsdag som sker nästa vecka, exakt en vecka från igår till på köpet, 8 april. Min syster är nämligen här på besök den dagen och dagarna kring där, vilket inte spelar någon roll för oss vilken dag vi firar, men vi ville ändå fira på något vis.. Så vår "celebration day" gick ut på att på kvällen ta oss in till stan, gå upp till slottet och katedralen där vi njöt av utsikten.. Tröttnar inte på den synen!!! Sedan gick vi ner bland smågatorna och hittaden en typisk, inhemsk pub där vi tog en öl var. Vi hamnade bredvid ett sällskap som hade druckit minst 50 öl tillsammans (!) som satt och sjöng, dansade och en äldre man i sällskapet spelade dragspel. Det var dragspelsmusiken som lockade in oss från första början.. :)

Efter en stund på den inhemska puben gick vi vidare mot mer centrala delar och bestämde oss för en middag på Hard Rock. Efter någon timma spenderad där gick vi mot spårvagnen för att åka hem, men ångrade oss sedan och gick till ännu en liten pub, inte fullt så känd för turister skulle jag vilja säga, och där delade vi på en sista öl innan vi tog oss hemåt.

Detta med att dricka en-två öl mitt i veckan någon gång skulle nog inte falla min in på samma vis i Sverige, även om det någon gång har hänt att jag och min fina vän Verona har delat på en flaska vin någon gång mitt i veckan för att fira någons tentaresultat eller liknande. Så egentligen är detta inte så konstigt.. Men det är även en annan kultur här nere, en annan alkoholkultur framför allt. Jag skulle aldrig få för mig att dricka mig berusad på riktigt mitt i veckan och förstöra en dag, förstöra studierna och dygnsrytmen, men att ta en öl eller två för att ta det lugnt, mysa ihop och göra något annat än att vara sjuk som vi varit båda två i minst två veckor. Vi har mer eller mindre avlöst varandra med diverse åkommor, så detta kan man säga var en tredje anledning till vår "celebration day" - att vi kunde gå ut ihop och faktiskt ta en öl! :)
Som nämnt tidigare - anledning nummer ett (eller nummer två egentligen, då jag värderar årsdag högt) kommer jag meddela er om så fort allting är ordnat "på riktigt". Ser fram emot att få berätta om det! :)

Nu ska jag plugga lite innan nästa föreläsning, och i eftermiddag är det kursens första seminarium. Inte obligatoriskt, men behövligt inför salstentamen nästa vecka.

XX

COMMENTS




Before you post your comment:
- I made this design by myself. I started with one of the basic designs available.
- All the photos in my blog are my own.
- I'm not making blog designs for others - but feel free to ask me questions about making blog designs, and I will try to help you.
...and no spam, please!



Name:


E-mail:


URL/Blog:


Comment: