Kvällens film - Varg Veum/Falne Engler


Varg Veum (Trond Espen Seim) är privatdetektiv och huvudperson i deckarna skrivna av Gunnar Staalesen.
Veum tar sig an fall och jobbar jämsides med polisen, om än inte med polisen. Samma fall som poliserna försöker lösa, får även Veum i uppdrag att lösa, ofta från ett annat håll, en annan person eller av samma person/er som polisen stött på - för många karaktärer känns det tryggare att gå till Veum än till polisen.
I deckaren Falne Engler begår en ung flicka självmord, hon hänger sig. När en ung kvinna strax därefter hittas död, hängd och dessutom i samma typ av klädsel som den unga flickan börjar man jaga efter en seriemördare.. Mördaren är organiserad och välplanerad. Varken Varg eller polisen har något att gå på. Frågan blir bara - när slår mördaren till igen?

Filmen får 4 av 5 i betyg av mig. Jag har länge varit svag för svenska deckare, men då jag sett samtliga Beck, Huss och Wallander kände jag för något nytt. Just Falne Engler såg jag för inte en så lång tid sen på TV, men jag såg långt ifrån hela. Jag fastnade direkt, och nu har jag sett några av filmerna om Varg Veum och jag måste säga att många är riktigt bra. Falne Engler är hitttills en favorit, men de är alla bra och helt klart sevärda! :)

COMMENTS




Before you post your comment:
- I made this design by myself. I started with one of the basic designs available.
- All the photos in my blog are my own.
- I'm not making blog designs for others - but feel free to ask me questions about making blog designs, and I will try to help you.
...and no spam, please!



Name:


E-mail:


URL/Blog:


Comment: