När jag började röka

Jag började röka någon gång mars-april år 2010 då jag precis hade fyllt 19. Jag vet inte varför jag började röka - hur det kom sig att jag faktiskt tänkte tanken "jag vill röka", men det jag däremot vet är att jag var stressad, mycket pga skolan och allt relaterat dit.. Det blev väl ett sätt för mig att stilla mina nerver, för en liten stund.

Att umgås med vänner som röker, oavsett om de bara feströker eller om de är rökare på heltid, spelar oftast en stor roll. Har man väl börjat röka och umgås i rök-kretsar blir det en allt naturligare del av ens vardag och liv och det kan bli en snabb inkörsport till att själv bli en storrökare. Umgås man i en rökfri krets hittar man inte alls lika många tillfällen till att ta en cigg än om man umgås där vännerna röker titt som tätt.

I början rökte jag inte varje dag, och när jag väl rökte var det inte många cigg per dag. Efter ungefär ett halvår kunde jag se mig själv som heltidsrökare då jag dagligen hade behov av nikotin.

För mina föräldrar berättade jag inte om min rökning förrän i december 2010 - då hade jag rökt i 8-9 månader. Jag var orolig för hur reaktionen skulle bli och valde därför att smyga med mitt rökande. Att smyga med ett beroende gör att färre tillfällen ges att tillfredsställa behovet än när man har kommit ut med sitt beroende. Efter att mina föräldrar fick veta att jag rökte såg jag allt fler tillfällen att ta en cigg. Jag tänkte inte i de banorna, men det var så det blev.
Det blev ett omedvetet medvetet beteende att smyga med rökningen och därmed röka färre cigg än jag gjorde när mitt beteende var känt.

Fortsättning följer!

COMMENTS
♥ malin palin säger:

*svar:* aww me va du är gullig :) jo jag gillar också mitt nya bloggnamn bättre än det gamla :) malin palin är mitt smeknamn så det fick bli palin.blogg.se :)

tack så mkt! nej tyvärr så är jag inte så duktig, det är ida på adaras.se som har gjort den :)

Svar: Okej, men den var hur som helst fin! :)Jag har inte gjort min heller från grunden - hittade en gratis mall å ladda ner, men har sen gjort det mesta själv - så som bloggen ser ut idag är tack vare mig, men det har tagit sin tid - en massa småpill! :)
Lovisa Lindström

2012-07-16 | 16:59:10
http://palin.blogg.se/
emma säger:

sv. tack så mycket! gillar den texten jag med :)
fin blogg!

Svar: Åh tack! :)
Lovisa Lindström

2012-07-16 | 17:16:33
http://canonemmas.blogg.se
H A I D I S B L O G . S E ▲ säger:

*SVAR:* ja precis, jag älskar chocolate fudge ;D

Svar: Om man hittat sin favorit - varför ens släppa den?! Choklad ska det vara - i alla former och storlekar!
Lovisa Lindström

2012-07-16 | 17:20:58
http://haidisblog.se
Madde säger:

tack så mycket:) alltbra med dig?:) fin blogg föresten!

Svar: Åh tack! :) Värmer!Allt är bra!
Lovisa Lindström

2012-07-16 | 17:37:34
http://www.pictureeees.blogg.se
♥ malin palin säger:

*svar:* javisst är den! :) aha okej, ah men din design är också fin :)

Svar: Tusen tack!
Lovisa Lindström

2012-07-17 | 08:55:21
http://palin.blogg.se/




Before you post your comment:
- I made this design by myself. I started with one of the basic designs available.
- All the photos in my blog are my own.
- I'm not making blog designs for others - but feel free to ask me questions about making blog designs, and I will try to help you.
...and no spam, please!



Name:


E-mail:


URL/Blog:


Comment: