The girl with the dragon tattoo


Kvällens film är The girl with the dragon tattoo, mest för att jag hört från flera håll att den inte är något att ha. Jag har å ena sidan svårt å förstå hur den skulle kunna bli dålig - den som är grym i svensk tappning (och vi som knappt har resurserna i jämförelse med Hollywood). Å andra sidan skulle den kunna vara en riktig flopp, mest för att filmen redan är gjord och blev en succé.

Återkommer med betyg på filmen imorgon. Håll utkik!

Uppdatering: recension
Det är väldigt svårt att se en film som är en nytolkning och inte redan innan ha förutfattade meningar, då man sett orginalet. Filmen är redan gjord och blev då en succé. Att göra ännu en succé av samma film, fast i ny tolkning, är svårt.
Det är stor skillnad på svenskt regisserade filmer och amerikanskt regisserade filmer, och då tänker jag inte på resurserna. Vi har olika uppfattning om hur en bra film ska vara och se ut, och detta beror mycket på den tillgång på resurser som finns.. men vi har helt spridda traditioner kring film. Vi som svenskar är vana att våra filmer är på ett visst sätt, medan amerikanerna är vana med Hollywood-regisserade filmer, med specialeffekter, fart, drama och en genomlysande självsäkerhet som i vissa fall blir äcklande. Trots att man i USA har en annorlunda syn på hur en bra film ska vara har dom tagit väl tillvara på den här storyn.
Det är vackert att de har bevarat så mycket av filmen svensk - till exempel TV4 Nyheterna och SJ, och alla inslag av svensk omgivning och miljö.

Det är svårt att inte redan innan ha en uppfattning om filmen, då den har gjorts förut. Så fort jag startade filmen såg jag den svenska scenen framför mig när den amerikanskt tolkade scenen visades. Jag visste redan innan vad som skulles sägas, om än i en lite ny tappning.. Spänningen försvinner mer eller mindre, och jag tror att för många är det där filmen blir trist eller dålig, för att man redan vet upplösningen!

Något som var överraskande positivt, men kanske inte så förvånande egentligen, var hur välgjord våldtäktsscenen var. Det syns att amerikanerna har gjort många fler filmer än vad vi har gjort, och Rooney Mara är en utmärkt skådis!
Hade inte scenen varit så hemsk som den var hade jag sett om den, bara för att jag blev så glad att de faktiskt slagit oss i en av scenerna, även fast vi var de som skapade filmen.

Trots brist på spänning då jag sett den svenska verisionen är jag nöjd med filmen i helhet. Det är stor press och förväntan på en film som görs i ny tappning, och det är kanske därför bland de bästa amerikanska skådisarna fått delta. Daniel Craig gör en bra Blomqvist - han är väldigt självsäker, och det känns väldigt amerikanskt då jag fick uppfattningen att den svenske Blomqvist var lite utav en osäker prick.. Men all in all - en bra Blomqvist, med många drag kvar från den svenska tolkningen.
Och Rooney Mara - en elogé till henne för sitt förträffliga skådespeleri! Hon är SÅ lik Noomi Rapace i sättet hon tolkade karaktären Lisbet Salander. Rooney Mara har studerat Noomis tolkning väl, och gjort en kopia, både på rörelserna och sättet att prata, även om hon har adderat lite mer självsäkerhet till Lisbet-karaktären.. Men något nytt måste ju Hollywood få krydda med!

Kort och gott - filmen får 3 av 5 i betyg. Jag är nöjd med tolkningen, att de bevarat den svenska känslan även om skådisarna ibland utstrålar allt för mycket självsäkerhet.. Men de visste om pressen som uppstår vid en tolkning av en succé, och därav de bästa amerikanska skådisarna, som gör ett rikigt bra jobb! Den är faktistk sevärd! :)


COMMENTS




Before you post your comment:
- I made this design by myself. I started with one of the basic designs available.
- All the photos in my blog are my own.
- I'm not making blog designs for others - but feel free to ask me questions about making blog designs, and I will try to help you.
...and no spam, please!



Name:


E-mail:


URL/Blog:


Comment: