Steg 10 av 10 - nytt försök

Då jag förra veckan gick tillbaka ett steg, från steg 10 (1 cigg/dag) till steg 9 (2 cigg/dag) så försöker jag mig än en gång på steg 10. Det har gått jättebra att trappa ner - lättare än jag trodde det skulle va, men nu steg 10 är det riktigt tufft. Att bara ha en cigg per dag stressar mig lite.. När ska jag ta den? Tar jag den i början av dagen så kommer jag ha abstinens under eftermiddagen och kvällen, men ska jag vänta med dagens enda cigg och ta den på kvällen är det det enda som upptar mina tankar - att jag har en cigg att röka, oich att jag hela dagen skjuter på den. Jag vill inte att dagens enda cigarett ska uppta mina tankar och hindra mig från att "leva för dagen", så idag har jag tagit dagens cigarett nu under förmiddagen.. Jag lär ha abstinens ikväll, men jag ser hellre att cigaretten redan är borta, än att jag ska ha alternativet att röka senare.

Jag visste att det skulle bli tufft, men jag blev så lättad när det under nedtrappningens första steg gick jättebra. Att nu ha det tufft först under sista steget ger mig lite ångest... Men jag vet att jag kan om jag bara vill, det handlar om att sysselsätta sig så gott det går med annat, så jag inte tänker för mycket på cigaretterna och nikotinet..

Jag är SÅ nöjd att jag faktiskt klarat att bestämma mig och planera min nedtrappning på egen hand! Jag har inte tagit hjälp av någon läkare eller något apotek.. Och jag har heller inte tagit hjälp av plåster, tuggummin etc. Jag gör detta på egen hand och jag är envis, när det väl behövs. Bara jag får sista steget avklarat tror jag att min stress och ångest kring cigaretterna kommer minska, trots att jag kommer ha grym abstiens i nästa vecka. Men det känns som det är tuffare (som jag ser det nu) att ha en cigarett istället för att inte ha någon. Nu har jag valmöjligheten att ta den på morgonen, eller på kvällen (för det är då cigaretterna har varit som "viktigast" för mig). Att nästa vecka inte ens ha något alternativ - att inte röka alls - tror jag kommer vara lättare, även om det inte kommer vara lätt! Det är så jag ser på det idag, när jag fortfarande får röka.. Hur jag kommer se på att inte ha någon cigg alls i nästa kan jag inte veta - förrän nästa vecka.. Allting är relativt.

Mitt mål har varit att bli rökfri INNAN jag flyttar till Karlstad och börjar ett nytt liv som student, och det målet har jag fortfarande. Då det blev förskjutning med en vecka då jag körde steg 9 i två veckor, så blir denna veckan kortare när det gäller rökningen. Jag vill inte ta med mig vanan att röka upp till Karlstad, och då jag flyttar på fredag så kommer jag alltså bara köra steg 10 (1 cigg/dag) i fem dagar, isätllet för hela veckan. Så på fredag precis innan flyttlasset går tar jag min allra sista cigg! Lördag och söndag blir mina första rökfria dagar. Jag kommer att ha en massa att göra i Karlstad i helgen med att packa upp och bygga möbler etc. så jag kommer förhoppningsvis vara så upptagen att jag i alla fall för en stund glömmer bort cigaretterna.
Håll tummarna med mig!

COMMENTS
cajsa tapper - fotoblogg säger:

Håller tummarna både för flyttningen och för rökstoppet! Heja!

2012-08-06 | 19:14:25
http://lovelycajsa.blogg.se
cajsa tapper - fotoblogg säger:

Jag håller tummarna både för flytten och rökstoppet! Heja!

Svar: TUSEN TACK! :) Kram!
Anna Lovisa

2012-08-06 | 19:20:40
http://lovelycajsa.blogg.se




Before you post your comment:
- I made this design by myself. I started with one of the basic designs available.
- All the photos in my blog are my own.
- I'm not making blog designs for others - but feel free to ask me questions about making blog designs, and I will try to help you.
...and no spam, please!



Name:


E-mail:


URL/Blog:


Comment: