Enkla bloggtips/Fler läsare

Det första du måste fråga dig själv är varför du bloggar, och vem du i första hand bloggar för. När jag började blogga för ganska exakt fem år sedan (på en annan blogg än den jag bloggar på idag) bloggade jag bara för mig själv. Sjävklart hade jag läsare, även om de var få, och jag uppskattade att någon ville läsa min blogg då den mest var utformad som en dagbok för mina tankar - och designen la jag inte mycket tid och tanke på.

Idag bloggar jag fortfarande för mig själv, men jag vill även nå ut till allt fler läsare - jag vill inspirera, motivera och bli mer eller mindre en förebild för t.ex. de som vill sluta röka, de som behöver motivation och pepp oavsett vad, och för att inspirera med vad jag anser är snyggt och fashion!

1. Nischa din blogg.
Jag har nischat mig som "budget fashion" och gör mig synlig med detta redan i headern. Jag bloggar om just budget fashion i stort sett varje dag, men även om annat mode som kanske är lite dyrare. Jag vill bli sedd som en modeblogg för de, som mig, har en mindre plånbok. Jag är student och bor i en bra lägenhet - men det kostar att bo bra, och det kostar att älska mode. Alltså - budget fashion! Visst att jag kan drömma om dyra klackar och kläder med märken som får folk att dra efter andan, men kan jag handla billigt, klä mig snyggt och spara en slant till annat - varför inte?! :)
Att nischa sin blogg behöver inte vara att köra enkelspårigt. Du kan välja flera ämnen att blogga om. Jag bloggar inte bara om mode - jag recenserar och tipsar om filmer och böcker, och bloggar om alla möjliga tankar kring att vara 21 och student. Det som är viktigt att tänka på är: bestäm dig för säg 3 punkter som du ska nischa din blogg inom och gör regelbundna uppdateringar kring dessa ämnen - men fyll även ut bloggen (om du vill) med annat. Det ska självklart kännas bra för dig - men ju mer nischad din blogg är, detso lättare blir den att komma ihåg.

2. Använd bloglovin.
Här kan du leta efter nya bloggar att upptäcka, men även göra dig synlig för andra som letar bloggar att läsa och följa. Säg att du har nischat dig inom matlagning och bakning - då kan du lägga in din blogg i den kategorin på bloglovin när du blir medlem å lägger till din blogg (hur du gör kan du läsa om på bloglovin). När jag sedan letar efter inspiration och vill läsa en blogg om matlagning och bakning kan det hända att jag hittar just din blogg!

3. Använd dig av blogg.se topplistor: mest aktiva, mest besökta och mest kommenterade.
Här finner ni en massa bloggar att kolla in och en del kanske är så bra att du börjar följa några?!

4. Kommentera aktivt.
Genom att kommentera andras bloggar gör du dig synlig för allt fler. Det är så himla många som bloggar idag - det finns en massa bloggare som väntar på att bli upptäckta och stora, som väntar på att få fler läsare och att få dela med sig av sitt! Det är en tuff lek vi amatörbloggare har gett oss in i, men det är ack så kul att blogga! Tänk vad många timmar man egentligen kan lägga ner per dag på sin blogg - trots att man gör det mer eller mindre gratis?!
Genom att kommentera andras bloggar kommer du säkerligen få svar på dina kommentarer. Detta kan ge dig några besökare extra i stastistiken då en del fortfarande svarar på kommenterar på den andres blogg, trots att det nu mera finns en svarsfunktion på den egna bloggen.

5. Besök andra som kommenterat.
När du kommenterar bloggar bäst du kan - passa på å kolla in de andra som kommenterat inlägget du just läst. Där igenom kan du få ytterligare besökare i din statistik och till din blogg!

OBS! Kom ihåg att inte spamma! Att skriva kommentarer som "hej hur mår du?" eller "ha en bra dag" uppfattas bara negativt och tas oftast bort. Detta kommer inte ge dig mycket alls, förutom några arga kommentarer då och då. Läs först, kommentera sen! Att vara hängiven lönar sig! :)

Lycka till! :D

COMMENTS
emma ♥ säger:

sv: ja, det stämmer! gör inget speciellt, har typ alltid haft långa naglar :)

Svar: Se där ja - lucky u! :) Har du bra hårkvalité också kanske? :) Brukar ju hänga ihop det där.. naglar å hår...
Anna Lovisa

2012-08-09 | 11:53:52
http://emmapettersson.webblogg.se
Annnnnnnnnnnnnnaaaaa säger:

Sv: tack :) fin blogg :D

Svar: Tack så jättemycket, och varsågod :)
Anna Lovisa

2012-08-09 | 11:55:58
http://thesork.blogg.se
MARIA - mode, outfits & inspiration säger:

Vilka bra tips! & bra du skriver också :)

Svar: Tack å tack! :):) Hoppas du kan använda nåt av tipsen!
Anna Lovisa

2012-08-09 | 12:47:03
http://mmiaas.blogg.se




Before you post your comment:
- I made this design by myself. I started with one of the basic designs available.
- All the photos in my blog are my own.
- I'm not making blog designs for others - but feel free to ask me questions about making blog designs, and I will try to help you.
...and no spam, please!



Name:


E-mail:


URL/Blog:


Comment: