Backar till steg 9

Gårdagen var inte riktigt som planerat enligt mitt nedtrappningsschema för rökningen.. Det har varit en ganska lätt match ändå från att jag började och fram till steg 9.. men nu väl inne på steg 10 börjar det suga riktigt mycket efter cigaretterna - just för att jag har max två tillfällen per dag, och då är det en halv cigg per tillfälle som gäller. Det är lättare sagt än gjort... verkligen...
Jag kom under gårdagen fram till att jag kan behöva ännu en vecka med steg 9, alltså två cigaretter per dag, innan jag ger mig på sista steget - steg 10 - för att sedan bli rökfri. Det blir inte då som jag först planerat... men det är svårt å veta exakt hur lång tid som behövs för att sluta röka, i vilken takt man bäst gör det i och hur man faktiskt kommer känna sig..
Steg 10 av 10 är nog det svåraste steget för abstinensen börjar sätta in redan här, även fast jag fortfarande får röka under steg 10.. det märkte jag verkligen av igår. Men det är svårt å veta - om jag bara har en cigarett/två halva cigaretter på en dag, när ska jag röka den/dem? Jag har ju mina vanor kring cigaretten och vanorna är några stycken.. Jag har varit van å röka innan frukost, efter frukost, tillsammans med kaffe, efter maten, på fest, när andra röker, på väg till bussen, på väg hem från bussen, efter jobbet, innan jobbet, under en fika och innan jag går och lägger mig... Att nu bara kunna välja ett, möjligtvis två, tillfällen å röka på, det är väldigt, väldigt svårt.. Och när jag varje dag vaknar med ett nikotinsug är det svårt å fatta rätt beslut - och rätt beslut skulle då vara att skjuta så länge som möjligt på dagens cigg för att kunna ta den så sent som möjligt å få en lugn insomning på kvällen.

Under steg 1-9 har jag haft minst 4 röktillfällen om dagen och jag har aldrig gått så länge som 6 timmar utan en cigarett - vare sig det varit en hel eller en halv. Att igår få uppleva hur det känns att få abstinens, och nu menar jag riktigt abstinens då nikotinet verkligen börjat gå ur min kropp --- det var verkligen inte kul! Jag kände mig rastlös, irriterad och arg, gråtfärdig, nästan darrig och alldeles GALEN! Jag ville inget annat än å ta en cigarett, men samtidigt ville jag kämpa... för det visste jag i alla fall från början - att jag skulle få kämpa. Men riktigt huur kampen skulle te sig hade jag inte kunnat föreställa mig... för vem kan föreställa sig abstinens?

Jag kör alltså idag vidare på steg 9 med 2 cigg/dag.. Men jag ska försöka dra ut på avståndet mellan röktillfällena så gott jag kan, så att jag får jobba på att känna abstinensen, för den kommer jag mer eller mindre få leva med i en till tre veckor efter att jag blivit helt rökfri.
Jag kan inte säga att jag direkt ser fram emot att leva med abstinens som kommer komma å gå i vågor i upp till tre veckor - men det ska bli spännande ändå.. på gott och ont! Klarar jag av det här kan jag inte se att det finns någonting som jag inte kommer klara av! Det kommer bli ett styrkeprov - mentalt!

COMMENTS




Before you post your comment:
- I made this design by myself. I started with one of the basic designs available.
- All the photos in my blog are my own.
- I'm not making blog designs for others - but feel free to ask me questions about making blog designs, and I will try to help you.
...and no spam, please!



Name:


E-mail:


URL/Blog:


Comment: