28th of February

Så första tentan är nu skriven, eller rättare sagt tentorna - plural! Vi har delkurser om 5 hp och till varje delkurs är det minst en salstenta. Ibland kommer det röra sig om seminarier, ibland hemtentor eller andra inlämningsuppgifter - detta utöver vanliga salstentor alltså. Så, första två tentorna är avklarade och andra delkursen har nu varit igång en vecka! Hinduismen är nu avklarad i föreläsningsväg - sex föreläsningar gjorda - och imorgon börjar vi med buddhism och jainism. Trivs väldigt bra med kursen, med distansstudierna osv! :)

Börjar vänja mig allt mer vid att gå i affärer här på egen hand.. Nu hittar jag mer eller mindre i det köpcenter där vi handlar vår mat. Jag vet var alla våra "vanliga" varor står - och tur är väl det för affären är rätt stor med två våningar.. Jag är glad att jag varit här några veckor nu (fyra veckor på måndag!), för jag minns första två-tre gångerna jag var ensam i affären.. Jag gick från hylla till hylla, gång upp, gång ner för att hitta rätt - och även lära mig till nästa gång var saker å ting står. Nu känner jag mig säker (säkrare). Nästa moment får bli att lära mig vad saker å ting heter i butiken på tjeckiska; att beställa ost och korv och annat över disk på tjeckiska; att kunna ställa frågor och kommunicera i kassan på tjeckiska.. :)

Jag och min kärlek har beställt en TRX (träningsredskap för er som inte hört talas om TRX förut) och ska nu sätta igång med lite hemmaträning! :) Jag känner mig inte ha tiden eller viljan att springa ensam på ett gym här nere.. Dels för att många av priserna på gymkort liknar Sveriges (och då allt annat är billigare här, känns det som jag kan lägga pengarna mer ekonomiskt och smart), dels för att jag är en passmänniska - jag gillar aerobics och kettlebells, step och annat, och jag vet att man kan följa en instruktör utan att förstå språket - man ser ju vad instruktören gör - men det är viktigt i vissa fall (om det är en ny övning för mig) att förstå exakt hur jag ska göra/tänka när jag gör övningen, så jag inte skadar mig. Så, vi har nu beställt en TRX som vi ska hämta ut på postkontoret imorgon! Spännande!!! :)

Nu framöver blir det plugg och träning på hemmaplan! Kommer jag bli uttråkad (eller intråkad, eftersom jag är inne = hemma hela tiden?), nej jag tror inte det... :) Jag trivs bra i vårt bo och jag kommer ut varje dag, oavsett om det är en snabb handling, en promenad, en kaffe med en vän - whatever! Jag tar mig ut, och att både plugga och träna hemma spar tid vilket gör att jag kan spendera längre tid med TRX:en hemma än vad jag skulle kunna spendera tid på ett gym, då ett gym ska jag både ta mig till och från.

Nog om studier och träningsutrustning.. Snart sängdags för min del! Börjar 10 imorgon, slutar 12, sen tar jag helg - och min kärlek har en ledig helg för en gångs skull så vi ska bara rå om varandra, spela spel, äta gott och ta det piano! :)

XX


COMMENTS




Before you post your comment:
- I made this design by myself. I started with one of the basic designs available.
- All the photos in my blog are my own.
- I'm not making blog designs for others - but feel free to ask me questions about making blog designs, and I will try to help you.
...and no spam, please!



Name:


E-mail:


URL/Blog:


Comment: