10th of April

Min syster har nu åkt hem efter några riktigt bra, händelserika dagar tillsammans! Vi har umgåtts alla tre, jag har umgåtts på egen hand med min syster, vi har ätit gott, druckit öl, festat, haft turistiga dagar med sightseeing, både på egen hand, min syster och jag, och även i sällskap av min kärlek. Bra betyg på dessa dagar! (Bilder kommer så fort min tenta är över, så någon gång under morgondagen.)

Nu sitter jag med sista dagen/kvällen av tentaplugg. Imorgon skriver jag min tredje salstentamen. Jag har hittills haft fyra tentor sedan jag flyttade till Prag: två salstentor och två hemtentor. Denna delkurs har vi enbart en större salstentamen, då vi haft seminarier under kursens gång. Filosofiska och etiska perspektiv på religion - någonting, i alla fall filosofi- och moraldelarna, som jag anser att fler borde studera. Jag nämnde det tidigare i ett inlägg om att filosofi borde vara ett givet ämne, i alla fall på gymnasienivå, för samtliga, just för att det öppnar upp tänkandet mer, om man studerar filosofi på den nivå som det ges nu och inte i jämförelse med hur filosofi faktiskt undervisas på gymnasienivå idag, med främsta fokus på "de stora tänkarna".
Även om det har varit upp och ner med hur undervisningen fungerat hittills, då jag läser på distans, så är själva upplägget av litteratur och vad vi faktiskt studerar väldigt givande och med den biten är jag mer än nöjd med mitt val av kurser denna termin!

I helgen börjar mitt första arbetspass på nya jobbet! Jag ska ha träning några dagar framöver, så jag kommer ha en utbildad "tränare" som går bredvid mig under mina första arbetsdagar för att få in mig i arbetsmiljön och i hur mina arbetsuppgifter kommer se ut etc. Jag ser så mycket fram emot att få jobba - att få göra någonting annat än att bara plugga. Jag behöver lägga mycket tid på studierna, men samtidigt tar jag ändå paus då och då, för jag måste få "leva" lite också - och att jobba kan också bli en skön paus från studierna! Jag saknar ofta de där arbetspassen, när jag tidigare arbetade på t.ex. McDonalds under tiden som student i Mariestad, som gör en riktigt mör efteråt. När man jobbar på och allt går i ett, och allt går bra och känns bra, och så får man komma hem - och som man sover efteråt! Den sömnen saknar jag - den utmattade sömnen... :) Den ger mest! Och även om jag kommer jobba mest kvällspass och sluta i början av natten så vet jag att det kommer fungera ändå. Dessa veckor som hittills gått, utan jobb, men med en hel del plugg har inte givit mig många tidiga kvällar ändå.. Det har antingen varit plugg in på småtimmarna, eller någon fest eller att träffa vänner sent på kvällen, för att få lite variation.. Och många av mina vänner här arbetar dagtid, eller pluggar de med, så kvällstid är den tid som passar de flesta (även om jag nu kommer jobba med flera av mina vänner, där vi har både dag- och kvällspass).

Nu ska jag återgå till studierna, njuta av de minnen som vi har skapat de dagar min syster varit här, gå igenom bilderna om och om igen för att fylla på glädjebatterierna och snart ladda om för ännu ett besök när min pappa och K kommer på besök!


COMMENTS




Before you post your comment:
- I made this design by myself. I started with one of the basic designs available.
- All the photos in my blog are my own.
- I'm not making blog designs for others - but feel free to ask me questions about making blog designs, and I will try to help you.
...and no spam, please!



Name:


E-mail:


URL/Blog:


Comment: