Typiskt novemberväder

GUUUD vilket trist väder! Det har regnat i över nio timmar nu - non stop! Typiskt novemberväder...

Idag är jag en riktigt seg tjej.. med hemskt ont i magen, men samtidigt glad för mycket! Igår fick jag veta att jag klarade den senaste salstentan jag skrev - Arbetsrätt 15 hp! Vilken underbar känsla det är varje gång man får ett positivt tentamensresultat! :) Åkte å hälsade på mina utbytesstudenter under gårkvällen efter en tidig morgon-långpromenad, föreläsning och lite komplementhandling på ICA Maxi. Vi drack drinkar, lyssnade på musik och jag firade därmed en avklarad tenta!
Annat jag är glad över? Jag har varit rökfri i en vecka idag; jag har så många fina internationella vänner - både här i Karlstad, men även ute i Europa och resten av världen; för att Skype, Viber, FaceTime osv finns! Det underlättar verkligen långdistansförhållandet till Prag, och alla andra långdistans(vänskaps)förhållanden till Prag, Europa och resten av världen! :D

Mitt magonda då? Vi (jag och sköterskan jag talade med nyligen) misstänker att det kan handla om IBS. Jag ringde sjukvårdsupplysningen och alla mina symtom är relaterade till IBS. IBS står för Irritable Bowel Syndrome, vilket förklaras enklast som extra irritation i mage, tarm, strupe osv. Allas magar och tarmar kan till och från reagera på vad vi stoppar i oss, om vi dricker mycket kaffe, röker, dricker alkohol.. men vissa har känsligare magar och tarmsystem än andra. Det skulle jag säga är den enklare förklaringen på IBS. Vill ni veta mer kan ni alltid googla :) Det är ingen ovanligt att ha, men heller ingenting som går att bota, då man inte vet hur IBS uppkommer...

För mig blir det extra jobbigt när jag äter mat som tar längre tid att bryta ned. Fett, mycket protein och fibrer är tyngre för mage och tarm att arbeta med. Samtidigt reagerar jag på bröd, som ger mig en uppblåst-känsla - men jag är varken överkänslig för gluten eller laktos.

Att jag får riktigt ont i magen, problem med tarmen och liknande, det har hänt flera gånger tidigare. Jag vet ungefär hur jag ska hantera magen och tarmen, hur jag ska leva, hantera det onda och vad jag ska äta för att lindra problemen jag får... men samtidigt är det jobbigt varje gång det sker - för det begränsar mig, och det är ju inte kul att gå runt med magont som inte släpper..

Jag ringde mamma för lite råd. Hon har hanterat mig och min mage tidigare, även om jag vet ungefär hur jag ska hantera detta.. men det är alltid skönt å få höra vad mamma har å säga om saken :)
Så, imorgon går jag till närmsta ICA och köper Vetediet. Det är inte för att gå på diet som jag använder mig av Vetediet, utan för att det är milt, lent och lätt för magen att hantera. Det är inget som ska sönderdelas så värst mycket. Inte så mycket för magen att jobba frenetiskt med - det kan i stort sett ''rinna'' igenom kroppen som det är, vilket är precis vad min kropp behöver just nu.

Jag önskar jag kunde ta reda på vad det är som främst orsakar mina symtom.. Om det är en viss typ av mat jag äter - om det t.ex. är främst fett, för då kan jag ju vara nogrann med vad för typ av fet mat jag äter och inte, och känner jag av minsta symtom så kan jag utesluta det mesta fettet en period för att få symtomen att försvinna.. För just nu känner jag mig väldigt snurrig i allt detta, eftersom jag inte vet vad det är som framkallar de värsta symtomen hos mig och min IBS (eller vad det än är).

Nu ska jag krypa ner på min värmemadrass med magen nedåt för att lugna den, kolla på serier och invänta ett Skypesamtal med killen :) Långdistans är tufft, men samtidigt fungerar det toppen då vi vet att det bara är några få veckor kvar tills vi äntligen ses igen.. och sen går det ytterligare några veckor - sen bor vi ihop! Så långdistans, det är inte så tokigt ändå! ;) Och känslan när man får sakna någon till bristningsgränsen och sedan återförenas - det finns inga ord!

COMMENTS




Before you post your comment:
- I made this design by myself. I started with one of the basic designs available.
- All the photos in my blog are my own.
- I'm not making blog designs for others - but feel free to ask me questions about making blog designs, and I will try to help you.
...and no spam, please!



Name:


E-mail:


URL/Blog:


Comment: