Kommer nog sakna Norden

Det är något med att ha gjort ett val. Då plötsligt klarnar så mycket annat, och man börjar bearbeta det man inte valt. Jag har inte valt bort Sverige då jag valt Tjeckien för våren, men jag börjar nu inse vad jag tror att jag kommer sakna, vad jag "lämnar" för en stund. Var nyligen ute på min morgonpromenad och insåg hur mycket jag kommer sakna Nordens fyra årstider. Tjeckien har även dom fyra mer eller mindre tydliga årstider, men vinter för mig är Sverige, och även om Tjeckien kan få minusgrader och snö kommer vintern bli mildare där nere än den vanligtvis blir här uppe. Jag kommer även sakna naturen, hur Sverige ser ut med stora skogar och många små öar (tex när msn flyger in över Stockholm), i jämförelse med Prag där man ser ett plattare landskap med betydligt mindre skog, men en hel del åkrar.
Jag kommer sakna språket, rena hus utan klotter och ljusa sommarkvällar. Hag kommer sakna svensk mat, enkelheten med att gå till affären och kunna be om hjälp och betala - utan några som helst språksvårigheter. I Tjeckien kommer jag prata engelska, men många i generationerna före mig talar ingen som helst engelska, vilket kan komplicera det enklaste affärsbesök.
Jag kommer sakna min familj, mina vänner (även om många av mina bättre vänner inte bor i Sverige, utan runt om i Europa) och småstadslivet.

Självklart ser jag även fram emot mycket!! Storstadsliv, lära mig nya ord och uttryck på tjeckiska (kan redan några få basord och uttryck som redan kommit till användning), nya upplevelser, träffa mina vänner i Prag (både svenska, norska, tjeckiska mm), en varmare vår och sommar - och självklart att slippa ha distansförhållande med min pojkvän!!! :)

Jag tror man börjar uppskatta det man alltid tagit för givet och alltid har nära till hands först när det inte längre kommer vara en självklarhet. Jag är dock inte ledsen, jag skulle mer kalka det nostalgisk-romantisk. Jag vet att Tjeckien och Prag är en milstolpe, en hållplats i livet, medan Sverige kommer bestå och jag ska ju återvända till slut. Om jag blir kvar i Sverige för all framtid efter mitt halvår i Centraleuropa, det vet jag inte.

Jag ser fram emot ett "vi ses snart igen Sverige" och ett längre fram "älskade Sverige, I'm back!"


COMMENTS
Sanna Andersson säger:

hur kommer det sig att du valde just tjeckien ?

Svar: Jag träffade min pojkvän när han var utbytesstudent i Sverige. Han är från Tjeckien. Så jag ska flytta ihop med honom och läsa en termin i Tjeckien medan han läser klart sin bachelor :)
Anna Lovisa

2013-11-30 | 12:58:52
http://moonzanna.se/




Before you post your comment:
- I made this design by myself. I started with one of the basic designs available.
- All the photos in my blog are my own.
- I'm not making blog designs for others - but feel free to ask me questions about making blog designs, and I will try to help you.
...and no spam, please!



Name:


E-mail:


URL/Blog:


Comment: