Saltentamen avklarad

Vilken underbar känsla det är när man precis skrivit klart en saltentamen, eller en hemtentamen, och är riktigt nöjd med sin egen prestation! Jag var så lättad när jag lämnade in min salstentamen idag, det kändes riktigt bra! :)

Åkte direkt från universitetet till affären för att fylla på kylen lite. Hela kvällen har jag spenderat hemma, skönt att få landa lite hemma :) Jag kom ju hem igår kväll och landade i grannens soffa så fort jag kom hem, vi pratade av oss om den gångna helgen.. Vi är så vana nu för tiden att ses minst en gång dagligen, så vi hade verkligen en massa att prata ikapp om när jag kom hem! Jag somnade ganska sent, kom inte innanför dörren hemma förrän vid ett-tiden, men det var det värt! Jag hann ändå sova ut och göra mig i ordning i lugn och ro, eftersom vi skrev salstentamen nu under eftermiddagen.

Resten av helgen är delvis oplanerad och kommer bli väldigt lugn. Jag ska plugga lite då jag skriver omtentamen på måndag. Jag missade med en fråga på förra salstentamen, kändes riktigt surt och för en stund var jag riktigt besviken på mig själv.. men en omtentamen är inget ovanligt, det händer några av oss någon gång. Det är bara att resa sig igen och göra bättre ifrån sig och sätta ett icke underkänt betyg - oavsett om det är G eller VG. Jag blev riktigt nedslagen, men det gäller att vara realistisk.. Det händer folk åt höger å vänster, detta med omtentor. Det är bara att bita i det sura äpplet och lära av sitt "misstag" och göra bra ifrån sig på omtentamen. Vi har dessutom turen som får göra omtentor, och inte bara en gång, om vi misslyckas. Man får alltid en andra chans, vilket är underbart! Det är inte på samma sätt i andra länder.. Jag har pratat en del om detta med omtentor med utbytesstudenterna och för vissa innebär en underkänd tentamen att de måste gå om hela kursen igen, och så är inte fallet för oss som tur är! Det gäller att se det ur andra, och andras, synvinklar. Det finns värre saker här i livet än en omtenta!
Så det är alltså omtentamensstudier jag kommer ägna mig åt större delen av helgen, men jag ska även få in lite "vänskapslycka" här å var. Jag börjar dagen imorgon i vanlig ordning med en morgonkaffe med min grannen, och imorgon kväll ska jag träffa en fin tjej för en kvällsfika och lite skitsnack! Jag har saknat henne! Vi har inte hunnit ses på ett tag nu.. förutom på universitetet då, i och med föreläsningarna, men det blir ju inte så mycket umgänge då..

Jag har förresten anordnat en tacoskväll hemma hos mig i början av nästa vecka. Jag bestämde mig för att göra något roligt efter omtentan på måndag, och jag har bjudit in andra som liksom mig fått omtentamen att haka på i mitt roliga! :)
Jag vet att ikväll är många ute och firar att vår senaste tentamen är skriven, men för oss med omtentamen känns inte firandet inte lika stort, i alla fall inte för mig. Jag vill spara mina krafter till helgens tentaplugg. Visst hade det varit kul å träffa alla och gå ut och dansa, men då kommer jag ligga utslagen fram till 12-13 imorgon för att det skulle bli så sent, och det är det inte värt. Fokus först och främst på studierna! :) Men på måndag, då ska det firas med några vänner med tacos, och kanske plockar jag fram mina spel! :) Det får bli ett ganska lugnt firande eftersom vi kommer vara mitt i en föreläsningsvecka, men lite tacos och spel skadar ju inte..! :D

COMMENTS




Before you post your comment:
- I made this design by myself. I started with one of the basic designs available.
- All the photos in my blog are my own.
- I'm not making blog designs for others - but feel free to ask me questions about making blog designs, and I will try to help you.
...and no spam, please!



Name:


E-mail:


URL/Blog:


Comment: