Chocolate chip cookies recept


Jag har blivit ombedd av en av er läsare att dela med mig av receptet på de chocolate chip cookies jag bakat några gånger, och självklart kan jag göra det! :)

Du behöver:
300 g smör/margarin
2 1/4 dl socker
2 1/2 dl brunt farin
2 ägg
3 tsk vaniljsocker
7 1/2 dl mjöl
1 tsk salt
1 tsk bikarbonat
4 msk kakao
200 g choklad (grovhackad) - jag brukar använda mig av vit toblerone!

Så här gör du:
Smält smöret.
Vispa ihop farin, ägg och vaniljsocker.
Blanda sedan i det smälta smöret i farin-ägg-vaniljsocker-blandningen och vispa ordentligt.
Blanda sedan i resten av ingredienserna (förutom den hackade chokladen).
Fortsätt att blanda tills smeten blir som fudge, seg och kolaaktig. Då blandar du i den grovhackade chokladen.
Dela sedan upp smeten i mindre bollar (storleksmått kan vara chokladbollar) och platta ut dem lite lätt på en plåt klädd med bakplåtspapper. (Har du inte bakplåtspapper fungerar en smörad plåt lika bra!)

Grädda i ugn i 175 grader i cirka 10-15 minuter.

Kakorna ska ha flytit ut till lite större, plattare kakor när gräddningen är klar. De är fortfarande lite svällda när de är i ugnen, men sjunker ihop en aning när du tar ut plåten.

OBS! Flytta inte på kakorna från plåten förrän de svalnat - de är väldigt mjuka och går lätt sönder! Låt dem svalna och därmed stelna innan du flyttar på dem :)

COMMENTS
fiffi säger:

åååh det där är så himla gott! Tack för receptet! Skita bra :)

Svar: Kul - testade du receptet?! :D :D Hoppas dom blev goda!
Anna Lovisa

2013-02-03 | 13:24:14
http://fiffiofsweden.blogg.se




Before you post your comment:
- I made this design by myself. I started with one of the basic designs available.
- All the photos in my blog are my own.
- I'm not making blog designs for others - but feel free to ask me questions about making blog designs, and I will try to help you.
...and no spam, please!



Name:


E-mail:


URL/Blog:


Comment: