Att tänka på inför min utlandsflytt

Jag har verkligen börjat bocka av min långa to do-lista inför flytten till Prag.. Det är mer att tänka på än jag först insåg, även om jag brukar vara ute i god tid och vara realistisk osv.

Att tänka på?
1. Alla fakturor som fortfarande kommer komma trots att jag flyttar (eftersom jag flyttar under en kortare period och inte permanent, så vissa saker säger jag inte upp/kan jag inte säga upp) - de ska omvandlas till autogiro, så de dras automatiskt från mitt bankkonto (för mitt svenska bankkonto behåller jag).

2. De abonemang jag har (mobil och mobilt internet) ska förhandlas om till minsta möjliga pris, då jag fortfarande har bindningstid på de båda.

3. Jag ska adressändra (kommer inte stå skriven i Tjeckien, utan fortfarande skriven i Sverige eftersom jag kommer läsa via svenskt universitet och därmed kommer söka CSN).

4. Jag måste se till att ha försäkring för kommande år, då jag vet med mig att min "prenumeration" på försäkringen går ut någon gång under kommande år om jag inte meddelar om förlängning.

5. Sjukförsäkringskort från Försäkringskassan (redan fixat), för att ha rätt till samma vård och samma pris som för de boende i Tjeckien.

6. Ett pass (även om mitt internationella ID fungerar utmärkt i några år till är ett pass inte dumt att ha eftersom jag har vänner som är bosattta i Europa, men utanför Schengen, vilket gör att det krävs mer än ett IDkort för att få visas i landet. T.ex. Storbrittanien.

7. Beställa ett nytt bankkort, då det jag har just nu går ut i maj.

8. Även om min pappa var uppe och hjälpte mig flytta mestadelen av mina tillhörigheter samt möbler glömde jag tyvärr att tömma ett skåp där jag hade en del spel, så de behöver jag förvara hos vänner/släktingar. Även mina högtalare till datorn samt ev. en del kläder ska förvaras någonstans under min utlandsvistelse.

9. Jag ska ju flytta en gång till. När pappa var upp och flyttade ut mina möbler osv. hade jag fortfarande lägenheten kvar - och det har jag även idag. Vid årsskiftet måste jag flytta IGEN - då hem till en vän och bo där de sista veckorna i Sverige, vilket innebär ännu en flytt (dock en mindre än den tidigare). Jag ska även ha en besiktningstid för nuvarande lägenheten, och den ska innan dess flyttstädas.

10. Jag ska skriva ytterligare två tentor innan jag flyttar, och jag ska även söka CSN för vårterminen samt hinna köpa litteratur för vårens kurs/kurser innan jag åker, då det kommer bli väldigt dyrt (och ta tid) att frakta böckerna från Sverie till Tjeckien.

...Och väl på plats i Prag kommer jag få göra en ny to do-lista med Pragrelaterade ärenden som att jag kommer behöva ett tunnelbane-, spårvagns- och busskort, ett tjeckiskt mobilnummer, vi ska teckna internet och flytta in i en gemensam lägenhet (ännu en flytt alltså), samt att jag kommer behöva informera polisen när jag väl är på platss om att jag ska visas en tid i landet.

Det är en hel del att tänka på, och det kommer nog läggas till mer saker till listorna innan jag drar... Men det är även spännande. Det är inte sånt här man tänker på dagligen, vad en utlandsflytt innebär - oavsett om det är för en kortare period för att man exempelvis ska på ett utbytesår, eller om det är för en längre period eller ev. permanent.

Jag ser väldigt mycket fram emot allt detta - trots att det redan nu tar mycket av min tid och av mina krafter. Bara att tänka på allt som ska göras känns vissa dagar som en mardröm.. men målet med det hela gör att alla to do-listor, alla måsten och alla hinder som ska klivas över är så värt det - jag ska äntligen få flytta ner till min kärlek! :)

COMMENTS




Before you post your comment:
- I made this design by myself. I started with one of the basic designs available.
- All the photos in my blog are my own.
- I'm not making blog designs for others - but feel free to ask me questions about making blog designs, and I will try to help you.
...and no spam, please!



Name:


E-mail:


URL/Blog:


Comment: