Blodbussen

Har idag suttit tillsammans med tjejerna idag å tentapluggat på universitetet. Vi kommer ett steg längre var gång vi ses, vilket är toppen! :) Alltid är det någon som är extra haj på en fråga. Vi kompletterar varandra! :) Jag har tidigare varit skeptisk till grupparbeten och dylikt då en del åkt räkmacka på min drivkraft och mitt engagemang - och jag har varit ganska blind för räkmackeåkandet.. Men nu gillar jag å sitta i grupp, diskutera, arbeta och gemensamt bygga ihop ett arbete (som vi gjort innan de två seminarier vi haft de två senaste veckorna) :)

Utanför skolan stod idag blodbussen. Jag har länge funderat på å lämna blod, men jag har aldrig fått tummen ur. Jag har även blivit rådd av de som tidigare tagit blodprover etc. på mig att INTE lämna blod då jag lätt svimmar vid stick och provtagning. Det är inte det att jag är rädd för sprutorna, och egentligen inte för smärtan heller - den är ju så kortvarig. Men jag har ändå fått rådet att inte lämna blod pga att jag lätt svimmar. Men jag gick in ändå och fick läsa igenom lite information, fylla i ett papper med personuppgifter och ev. sjukdomar (vilket jag inte har några) och annan information de behövde, och sedan var det provtagning. Hon tappade några rör och nu ska mitt blod testas för diverse sjukdomar och blodgrupp ska fastställas. Sen kommer dom även kolla blodvärden, om jag har ett friskt blod som man kan ge vidare till sjuka personer, eller personer som förlorat mycket blod.
Jag vill med detta övervinna mina svimningar. Jag svimmade även idag, men jag hoppas att jag ska "vänja" mig vid stickkänslan och att lämna blod så jag i framtiden kan bli stucken vid t.ex. provtagning utan att svimma.
Sköterskan var lite skeptisk till om jag skulle lämna blod ändå.. Jag hade väldigt fina och tydliga vener, men jag svimmade ju så lätt
- och detta var "bara" en provtagning, som hon sa. Men så länge jag får ligga ner med benen högt och huvudet nästan nedåt så går det bättre, så jag övertalade henne och hon sa att det var ju upp till mig, "du vill ju så gärna, och det är bra, vi behöver blod", så nu ska jag bli blodgivare! :) :)

 

COMMENTS
emmawagenius säger:

sv: Då tycker jag du ska slå till och köpa dom på dinsko! :)
Billiga, snygga och sköna!
kram

2012-09-25 | 15:16:30
http://modeflickan.se/emmawagenius
amanda säger:

sv; jag börjar åtta. Inget speciellt satt vid datan :)

2012-09-25 | 15:44:24
http://amandaengberg.webblogg.se
Julia säger:

Svar: Jag älskar också converse, passar till allt! Jag har två vita (ett par smutsiga och ett par rena, hahah!) och ett par med mönster. Vilka färger har du? :)

Svar: Jag har just nu bara ett par vita :) Har även ett par fejk-converse, röda. Skönt å variera med ibland, bara för å få annan färg på fötterna.
Anna Lovisa

2012-09-25 | 16:11:58
http://lialialia.blogg.se
DIYS säger:

snygg header du har :D

Svar: Tusen tack! :)
Anna Lovisa

2012-09-25 | 19:16:10
http://diys.blogg.se




Before you post your comment:
- I made this design by myself. I started with one of the basic designs available.
- All the photos in my blog are my own.
- I'm not making blog designs for others - but feel free to ask me questions about making blog designs, and I will try to help you.
...and no spam, please!



Name:


E-mail:


URL/Blog:


Comment: