Handelsfrukost


Vaknade i sista stund i morse. Jag hade ställt klockan på halv sju för att "bara" snooza en halvtimma innan jag skulle in i duschen och göra mig i ordning. Somnade jag om och råkade stänga av alarmet i sömnen? Svar ja! Jag vaknade istället kvart över åtta med totalpanik! Handelsfrukosten, starten på Handelshögskolans dag, började 08.30! Men som tur var hann jag! Jag flög ur sängen, tog första bästa blus i garderoben, sminkade mig på rekordtid och hann med bussen 08.33, så kom tio minuter sent, men då vi började dagen med frukost innan första föreläsningen (som började 09.00) så hann jag i godan ro ta frukost och småsnacka lite med de jag satt med innan föreläsningen drog igång :)

Dagens morgonföreläsare var Anders Trufvesson som arbetar på företaget Ninetech. Spännande föreläsning, och han var riktigt duktig, speciellt på att trollbinda publiken, för vi satt alla med stora öron åt hans håll och sög i oss informationen likt svampar!
Han pratade en del om framtiden och tekniken, att internet används allt mer, att vi är allt mer uppkopplade osv. Han gick även igenom olika arbeten inom deras företag och vad diverse anställda arbetar med. Det var t.ex. webbdesigner, systemarkitekt, webcopywriter, projektledare, digital strateg och webbanalytiker.
Även om jag inte är superhaj på att göra bloggdesigner etc så förstår jag ändå någorlunda detta med t.ex. html-koder, och det är exakt det några av de anställda på Ninetech jobbar med. De hade t.ex. en anställd som utformat MySkiStar som är inloggningssida för de med SkiStar-kort som man får om man åker skidor i Sälen, Åre, Trysil mm.

En intressant sak han tog upp var framställandet av spel, både till datorer men även till iPhone och Android. När man framställer ett spel som World of Warcraft tar det cirka 7 steg från det att spelet börjar tillverkas tills att det står säljbart i våra spelbutiker, medan ett spel som Angry Birds, som tillverkas av företaget Rovio i Finland, bara "färdas" 2 steg från det att spelet procuderas tills att det finns att ladda ner i AppStore. Allting går mycket snabbare och mycket effektivare idag, och i framtiden kommer allt fler spel etc. gå igenom allt färre steg innan de når oss konsumenter.
Om man ser till utvecklingen kring mobiler och internet från säg 20 år tillbaka och fram till idag så har det har gått ganska fort, men utvecklingen har varit enorm. Ser vi ytterligare 20 år framåt i tiden - vem vet hur många fler steg vi har tagit då, än de steg vi tagit de senaste 20 åren, då allting verkar gå allt snabbare?

Jag tycker det är riktigt kul att Handelshögskolan på Karlstads universitet anordnar Handelshögskolans dag och handelsfrukostar för oss studenter på Karlstad Business School. Vi får möjlighet till många intressanta och givande föreläsningar av diverse föreläsare  med expertis inom diverse områden, och vi får dessutom chansen att skaka hand en extra gång, som Cicci (ordf. i Pelikans styrelse) sa igår, för man vet faktiskt inte vem som kan komma att bli ens nästa arbetsgivare! :)

COMMENTS
JOSEFINE ANDERSSON säger:

åhååå tack så himlans hihi (a)

HA EN SUPERV FREDAG NU
PUSS!

Svar: Detsamma tjejen! Du är alltid så inspirerande, Josefine! HA en toppenhelg nu! PUSS!
Anna Lovisa

2012-10-12 | 17:33:38
http://josefineandersson.se




Before you post your comment:
- I made this design by myself. I started with one of the basic designs available.
- All the photos in my blog are my own.
- I'm not making blog designs for others - but feel free to ask me questions about making blog designs, and I will try to help you.
...and no spam, please!



Name:


E-mail:


URL/Blog:


Comment: