Nyckelordet är sysselsättning

Oavsett vilket beroende det handlar om är nyckelordet sysselsättning. Att sysselsätta sig med något för att förvirra hjärnan och lägga fokus och tankar på något annat, det är väldigt viktigt när man bryter ett beroende. Det kan vara en dålig vana, att sluta röka, att äta sundare; att sluta småäta eller att sluta med socker - att då fokusera på något annat kan göra att man efter ett tag har glömt att man var sugen på godis, på något att tugga på eller en cigarett.

Jag minns en kväll: jag satt i soffan och pillade med bloggdesignen (precis när min blogg var nystartad, kort efter blogg.se byte av plattform) och kände ett röksug. Jag gick ut i köket, kokade te som jag sedan hade planer på att ta med mig ut tillsammans med cigaretten. När jag kom in i vardagsrummet igen skulle jag "bara" kolla en grej me designen, och en sak ledde till en annan och helt plötsligt hade över en timme gått!
Varför jag tar detta exempel: ett bevis på att sysselsättning fungerar!

Från början var jag inte beroende av cigaretter och nikotin - kunde jag en gång leva utan nikotinet kan jag lära om och börja leva utan nikotinet igen!

COMMENTS
cajsa tapper - fotoblogg säger:

Jag håller sååå med dig om det här, jag hade ganska stort beroende innan av att småäta osv. och i början när jag ville sluta tänkte jag på det typ hela tiden! Men det började med att jag skulle läsa blogginlägg och sen så var jag fast vid datorn hela den kvällen och sen var det dags för sängen så det blev inget tillfälle att äta något! :)

Svar: Jag förstår dig! Jag är en ganska duktig småätare jag också, men bara man hittar en sysselsättning eller ett tidsfördriv som passar en själv så brukar det gå vägen - ganska lätt också! :)Samma med rökningen! Jag har t.ex. inte rökt än idag, och klockan är ju 13.00! :)
Lovisa Lindström

2012-07-17 | 20:11:32
http://lovelycajsa.blogg.se




Before you post your comment:
- I made this design by myself. I started with one of the basic designs available.
- All the photos in my blog are my own.
- I'm not making blog designs for others - but feel free to ask me questions about making blog designs, and I will try to help you.
...and no spam, please!



Name:


E-mail:


URL/Blog:


Comment: