Att jobba med sitt intresse

Jag tror att många som börjar blogga har en dröm eller en tanke på att i framtiden kunna försörja sig helt eller främst delvis på sin blogg. Visst vore det något? Att dra in en extra lön varje månad för att blogga tror jag många funderar kring och drömmer om. Att blogga är för mig och för alla andra bloggare ett intresse, och när vi väljer vår framtid handlar det om ett av många intressen som styr. Jag har sökt till Karlstads univeristet och kommit in på Personal och Arbetsliv som är det program jag vill läsa för det är en dröm och ett intresse jag har.

Jag har svårt att se mitt intresse som bloggare som något större än det redan är idag. Av många intressen jag har är det bara ett eller några få jag kan tänka mig att arbeta med på heltid. Många intressen måste få förbli intressen, för jag anser att intressen är intressen just av den anledningen - att vi ska trivas med annat än vårt jobb när vi har ledig tid.

Jag arbetade under lite mer än ett halvår som aerobicsinstruktör. Under det första halvåret tränade jag mest för egen vinning, men gick även bredvid en färdig och kunnig instruktör för att lära mig allt mer för att under årets andra halva kunna hålla i egna pass. Jag har alltid tyckt om att dansa, att träna och röra på mig, men jag kan se idag att träning och dans är något som jag kommer bevara enbart som ett intresse. För träning för mig ska vara något man gör för att man vill och känner för det. Man ska inte känna att man SKA eller MÅSTE iväg, och den känslan infann sig några gånger då jag skulle arbeta som instruktör. Jag gick samtidigt andra året på gymnasiet och hade fullt upp med vänner, pojkvän och skolarbeten, och vissa kvällar jag höll i pass hade jag hellre spenderat hemma, vilat, pluggat eller bara varit. Jag ångrar inte att jag tog möjligheten när den gav att prova på arbetet som aerobicsinstruktör, men jag kan se idag att det är ett intresse som måste förbli ett intresse för att jag mer ska uppskatta träning.

Jag har inga ambitioner att få en stor blogg jämfört med Isabella, Martin, Kenza eller Stina-Lee. Däremot har jag ambitionen att få min blogg att växa, att öka läsarantalet och debatten kring det jag skriver/publicerar. Jag tror att alla som skriver, som arbete eller som intresse, vill med sitt skrivande nå ut till människor, väcka debatt, väcka intresse och väcka tankar som tidigare inte var tänkta.
Jag tror att det är svårare att ta sig upp till de riktigt stora bloggarnas nivå idag än det var för några år sedan. Mycket är redan skrivet, mycket är redan gjort och provocerat. Självklart finns det alltid något nytt att ta upp och lägga fram, men det är allt fler som bloggar och det blir därmed större konkurens.

Min amibition och dröm idag är en växande blogg som jag genom kan nå ut med mina tankar, tips och åsikter. Jag vill att mitt skrivande ska föda känslor och jag vill inspirera. Men mitt bloggande kommer nog alltid stanna på nivån intressen. Hur stort intresset kommer vara genom åren kommer visa sig med tiden, och visst, kan jag tjäna en slant på min blogg tackar jag inte nej. Men att ha en blogg som inkomstkälla och jobb är ingenting för mig - jag vill inte förstöra den glädje jag idag får av att blogga.

Självklart kan man kombinera intresse och jobb och samtidigt njuta! Det är fantastiskt om ens största intresse får vara ens arbete - men jag tror man känner på sig vilket av ens många intressen som lämpar sig att arbeta med, och vilka intressen som ska förbli enbart glädjegivare.

Som avslut vill jag nämna att jag inte efter detta filosoferande bojkottar allt skrivande som eventuellt framtida arbete, utan då bara skrivande i bloggform. Att blogga är mestadels basictexter, bilder och mycket budget-klädtips för mig - att skriva längre krönikor och texter som denna skulle jag lätt kunna tänka mig som framtida jobb!


COMMENTS




Before you post your comment:
- I made this design by myself. I started with one of the basic designs available.
- All the photos in my blog are my own.
- I'm not making blog designs for others - but feel free to ask me questions about making blog designs, and I will try to help you.
...and no spam, please!



Name:


E-mail:


URL/Blog:


Comment: