Att sluta med ett beroende/beteende

Det är viktigt att förstå sina beteenden och beroenden innan man börjar klippa beroendet, oavsett om man klipper rakt av eller om man skär ner bit för bit.

Jag har i och med nedtrappningen av rökningen ställt mig själv frågorna:
- Varför röker jag?
- Varför vill JAG sluta röka?
- Vad vinner jag på att sluta?
- Vad riskerar jag med att fortsätta?

Det är viktigt att förstå varför man har ett visst beteende/beroende för att senare förstå hur man ska jobba på att göra sig av med vanan.
Det är viktigt att man slutar med exempelvis rökning först och främst för sin egen skull. Det är inte motiverande att tänka "jag gör det för då blir mina föräldrar stolta". Den tanken har aldrig fallit mig in som det främsta arumentet för att sluta röka. Jag vill sluta röka främst för min egen del, men även för andras välmående. (Min omgivning påverkas genom passiv rökning och det kan vara skadligt i längden).

Jag har ställt mig frågan: vad vinner jag på att sluta? och kommit fram till att listan är lång! Det finns ingenting positivt med rökning, och det kan jag säga och slappna av för jag vet vad rökning är. Min kondition har försämrats och det har jag märkt av, och det vill jag ha ändring på!
Alla rökare är väl medvetna om riskerna med rökning, men många väljer att se bort. Det är svårt att klandra en rökare för att se bort från alla risker, men en rökare lever till och från med medvetenheten om riskerna ekandes i bakhuvudet, och det tär på en då man är medveten om vad man gör med sin kropp och främst sina lungor och den ökade risken för cancer - men det är ett beroende, ett beteende, en så svårbruten vana och att bryta den vanan känns alldeles för stort och obehagligt att man istället väljer att se bort för att orka. För vem orkar ha "det du gör är dödligt" ekandes i huvudet dag ut och dag in varje gång man gör något som har kommit att bli en del av den dagliga rutinen?

Som rökare finns det ett första steg som inte nödvändigtvis måste leda till absolut rökstopp - men som garanterat får en att tänka till och reducera sin dagliga förbrukning av cigaretter: dela in dina cigaretter i klasser.

Klass 1: cigaretterna du bara MÅSTE ha!
Hit hör samtliga cigaretter som har med nikotinabstinensen att göra - för det gör långt ifrån alla cigaretter!
Hit hör för många morgoncigaretten och kvällscigaretten. Morgonciggen för att du har varit utan nikotinet under nattens alla timmar. Kvällsciggen för att tillgodose nikotinbehovet innan läggdags. Vem vill ens försöka somna in med ett sug efter något?!
Klass 2: cigaretterna du känner att du behöver, men som du egentligen skulle kunna avstå.
Du har säkert vant dig vid en cigg till kaffet, en cigg till ett glas rödvin, en cigg efter maten, en cigg på väg till jobbet, en cigg på väg hem från jobbet, osv... Listan här kan göras lång, och för många är majoriteten av cigaretterna som röks på en dag "klass 2"-cigg.
Klass 3: dessa cigaretter kallar jag sympati-cigg.
Vad menar jag då med sympati-cigg? Jo, en sympati-cigg fungerar som en spegelimitation av en människa man tycker om. När man till exempel sitter på första dejten och redan har fallit för personen brukar man omedvetet härma personens ansiktsuttryck och kroppsspråk. Sympati-ciggen fungerar precis så! Du sitter och fikar och din vän tar upp en cigg - vad gör du då? Jo, du tar också upp en cigg! För vem vill sitta och röka ensam?!
Hit hör också cigaretter du tar i sociala sammanhang som du egentligen inte behöver. Det kan bli sympati-cigg som jag beskrev dem i exemplet ovan, men det behöver inte vara för att en speciell person röker, det kan vara för att majoriteten av umgänget du är i just då röker - eller för att "det hör till", eller cigaretter som du tar "bara för att du känner för det".

Jag vet med mig att jag innan jag började skära ner på rökningen rökte allt fler cigg/dag om dagen innehöll en fika med en vän som är rökare, än om dagen innehöll en fika med en vän som inte är rökare. Jag/min vän sympatirökte!

Ni som läser detta som är rökare: utan att börja trappa ner på rökningen (om det inte är vad ni vill såklart!) kan ni väl göra detta bara som ett test! Markera 3 spalter på ett A4 och skriv högst upp i varje spalt: Klass 1, klass 2 och klass 3. Tänk sen igenom varje gång du tar en cigarett var ni skulle välja att placera den - som en Klass 1-cigg? - en cigg du bara måste ha! Eller en sympati-cigg kanske? - en cigarett du tar för att det är socialt, för att din vän röker eller "bara för att du känner för det".
Om du gör mitt test - skriv gärna en liten rad, anonymt går bra, och berätta hur det gick, hur det kändes att hålla koll på dagens alla cigg - och gärna hur många cigaretter du fick i varje spalt!

Jag vill med detta inlägg varken glorifiera eller försvara rökare och cigaretter - jag vill enbart dela med mig av min vardag med cigaretterna, min resa mot ett rökfritt liv och mina tankar före, under och efter resans gång.


COMMENTS




Before you post your comment:
- I made this design by myself. I started with one of the basic designs available.
- All the photos in my blog are my own.
- I'm not making blog designs for others - but feel free to ask me questions about making blog designs, and I will try to help you.
...and no spam, please!



Name:


E-mail:


URL/Blog:


Comment: